You are Here:
Cherax Snowden, voorheen Holthuisi

Auteur (gelezen 211 keer)

Cherax Snowden, voorheen Holthuisi
« Gepost op: mei 15, 2019, 01:37:52 pm »

W.van.Loon14

• Newbie
  • *
  • 6
Dag lezer(s),

Ben onlangs wat meer ruimte gaan maken voor het houden van regenboogvissen en heb onlangs 2 Melanotaeniasoorten erbij via Gerard: de Synergos en de Boesemani Aytinjo. De Synergos heb ik jaren geleden al een keer in bezit gehad: in mijn herinnering waren het erg mooie blauwachtige, sprankelende vissen met een kleurpatroon en lichaamsvorm die net even iets anders waren. Ben blij dat ik ze weer heb rondzwemmen. Dat de nieuwe Boesemanivarianten kleurrijker zijn en niet zo groot worden was voor mij een eye opener. Had die enorme exemplaren van 15 cm plus nog voor de geest. De kleinere variant kon ik dit keer niet laten zitten.

Enfin, de Cherax Snowden orange tip zaten al een tijdje in de grote 500 liter bak hun verborgen bestaan te leiden. Pas de laatste tijd zijn ze wat actiever, zichtbaarder geworden en duidelijk gegroeid. Zou het allemaal nog wel goed gaan samen? Na de literatuuur over deze kreeft wat nader te hebben bestudeerd blijkt de plaats van herkomst het gebied van de Vogelkop te zijn. Deze kreeftensoort en de Melanotaenia Boesemani komen elkaar waarschijnlijk ook in het wild tegen. De Snowden orange tip is overigens 1 van de rustigste en meest geschikte kreeften om te combineren. Die reputatie was indertijd de reden van aanschaf. Kreeften zijn prachtige dieren maar ze moeten wel met hun tengels van de vissen afblijven. Er is tot nu toe niets verdachts gebeurd, geen vis, ook geen bodemscharrelaar is geheimzinnig verdwenen. Er zijn ook geen afgeknaagde planten te zien. Ik heb het vermoeden dat de orange tips regelmatig wat Riccia van het wateroppervlak snaaien, althans, het valt op dat ze zich daar regelmatig ophouden. Wellicht doen ze zich tussen het dichte drijfgroen ook tegoed aan de achtergebleven deeltjes voer en jonge slakjes. Uiteindelijk zullen de orange tips 10 รก 12 cm worden, niet klein maar ook niet reusachtig: als ze zich even laten zien verassen ze iedere keer weer door hun mooie en indrukwekkende verschijning. De Boesemani en Snowden orange tip gaan vooralsnog prima samen.

Wellicht kom ik in november kennismaken.
Groet,

Willem
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2019, 02:02:12 pm door W.van.Loon14 »