You are Here:
planten voor een biotoop

Auteur (gelezen 3503 keer)

planten voor een biotoop
« Gepost op: september 25, 2011, 11:03:15 pm »

dirk

• Newbie
  • *
  • 3
hallo,
ik ben dus Dirk, woon in deventer, werk wereld wijd voor een bedrijf in Wijchen.
net nieuw op het forum en dus ook in de ban geraakt van de schoonheid van de regenboog vissen.
ben dus een nieuwe bak aan het opzetten, 185x100/25x60 met een bioloog 140x50x60.
de bioloog wordt met een dubbele gafzak, een wervelbed zandfilter en de klasieke gesinterde glazen buisjes.
ben nu de bioloog aan het plakken en dan de bak zelf.
Eigenlijk heb ik behalve planten alles wat ik nodig heb en ben dus met mezelf in discussie of het een biotoop wordt of een "gezelschapsbak". Niet dat er veel andere vissen in zullen komen, naast regenboog vind ik ook L-nummers erg mooi.
nu terzake.. om een biotoop te kunnen maken heb je planten nodig, nu kan ik niet teveel over planten vinden uit dit gebied. mijn vraag is dus; wie kan mij helpen de nodige planten te krijgen, kom ze graag ophalen en een vergoeding is ook niet het punt..

Re:planten voor een biotoop
« Reactie #1 Gepost op: oktober 06, 2011, 09:48:43 pm »

Martijn

• IRG Leden
  • Newbie
  • 19

er zijn toch wel wat planten uit regenboogbiotopen in de handel verkrijgbaar, maar de vraag is dan wel hoe biotoopgetrouw je aan de gang wil gaan; een specifiek biotoop uit Nieuw-Guinea of een grove doorsnede van de hele regio waar regenbogen voorkomen? Het hangt natuurlijk ook een beetje samen met hoe groen je vingers zijn, want sommige soorten zijn redelijk lastig.
Redelijk algemeen verkrijgbaar zijn bijvoorbeeld de Blyxa soorten, Marsilea, Pogostemon stellatus en Glossostigma. Soms verkrijgbaar, maar een erg moeilijke plant is Eriocaulon setaceum. Gelukkig zijn er ook nog een aantal cosmopolieten waar je gebruik van kan maken, denk aan Vallisneria spiralis, hoornblad en waterpest.

Re:planten voor een biotoop
« Reactie #2 Gepost op: oktober 11, 2011, 09:37:56 am »

dirk

• Newbie
  • *
  • 3
Hallo Martijn,
bedankt voor je reactie.
tja, welk gebied voor de biotoop is een lastige vraag. je vissen en planten moeten dan ook precies in die biotoop passen en eerlijk gezegt weet ik nog niet welke vissen er in gaan zwemmen. wel heb ik al een schooltje van 10 boesemanni's en 8 dwarsband snoekjes.
dit is mijn 2e grote bak, de 1e is 600 l en gezelschapsbak en erg groen.. ook staan er de nodige kleine bakjes voor speciaal visjes of kweek.
de nieuwe bak is een slordige 700 liter en het bodem oppervlak is 1,25 m2. er kunnen dus wel een paar planten in. De bedoeling is wel dat de bak gekeurd kan worden voor de huiskeuring als een biotoop.
dus wat ik kan gebruiken is advies van mensen die ervaring hebben met regenboog vissen en planten uit deze omgeving.