You are Here:
kweekpoging Tateurndina ocellicauda

Auteur (gelezen 36453 keer)

Re: kweekpoging Tateurndina ocellicauda
« Reactie #15 Gepost op: maart 09, 2012, 09:32:08 am »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Gefeliciteerd! Altijd leuk die pauwooggrondeltjes. Na de eerste week of 2 weken zou ik de artemia's proberen. Je ziet snel genoeg of de visjes ze beginnen te eten. Goed dat je de vader eruit hebt gehaald, want die begint al redelijk snel het nakroost als voedsel te zien.

« Reactie #16 Gepost op: maart 09, 2012, 07:13:37 pm »

Jodeci

• Jr. Member
  • **
  • 98
Net wat Hans zegt 1 1/2 a 2 weken gewoon proberen, als de buikjes oranje worden weet je dat ze gevuld zijn met artemia .

« Reactie #17 Gepost op: maart 13, 2012, 03:50:36 pm »

darter

• Sr. Member
  • 396
Ik heb momenteel twee vrij dikke vrouwtjes met gele buiken. Ik heb vorige week woensdag daarom maar zo'n stapel "rioolbuisjes", die ook wel garnalenflat genoemd worden, in m'n aquarium gelegd. Gisteren ontdekte ik dat het mannentje in een van de rioolbuisjes zit. Nou denk ik dat als er eitjes in liggen en als die uitkomen, dat ze in het aquarium tussen de andere regenboogvissen niet heel veel kans maken. Op zich zijn er schuilplekken genoeg, maar toch.

Ik wil eigenlijk, als er eitjes uitkomen, de jonge visjes proberen uit te vangen en deze overzetten in het bakje waar ik al jonge regenboogvisjes in heb. Hoe kan ik deze het best vangen, of kan ik ze beter gewoon laat zitten en een keer een kweek poging doen als m'n kweekbakje weer leeg is?

« Reactie #18 Gepost op: maart 13, 2012, 03:54:25 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Handiger is om de eieren eruit te halen en die in een aparte bak uit te laten komen. Om het gedrag van de grondeltjes niet geheel te verstoren, zou je kunnen overwegen om een deel van de eitjes te laten zitten. Op die manier kun je toch tegemoet komen aan de natuurlijke broedzorg.

« Reactie #19 Gepost op: maart 13, 2012, 04:10:09 pm »

darter

• Sr. Member
  • 396
Ja, dat is een goed idee. Ga vanavond gelijk eens kijken of ik uberhaupt wel eitjes hebt, maar ik verwacht dat eigenlijk wel.

« Reactie #20 Gepost op: maart 13, 2012, 09:15:51 pm »

darter

• Sr. Member
  • 396
Even de rioolbuizen geinspecteerd. Vrouwtje en mannetje zitten er in, nog geen eitjes dus. Want dan wordt het vrouwtje weg gejaagd. Nog eventjes geduld hebben dus. Vraag me wel af hoe ik, als er eitjes in liggen, een deel weg kan. Kan ik gewoon de buisjes even oppakken, een deel van de eitjes weghalen en dan de buisjes terug leggen. Gaat het mannetje dan nog wel door met broedzorg, of heb je, m dan te veel gestoord?

« Reactie #21 Gepost op: maart 13, 2012, 09:29:39 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Dat is inderdaad even de vraag. Hangt ook wel af van de 'ervaring' van het mannetje. Ik heb het zelf zo een keer gedaan toen het mannetje al een paar legsels had gehad (en opgevreten overigens...). De eitjes zaten onder een steen. Daar heb ik ongeveer de helft vanaf gehaald. Je kunt ook het zekere voor het onzekere nemen, en dit keer gewoon alles weghalen. Het volgende legsel laat je dan zitten. Dat is wellicht nog beter.

« Reactie #22 Gepost op: maart 14, 2012, 08:47:32 am »

Buitenbeentje

• Jr. Member
  • **
  • 95
  • Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend...
    • Welkom in mijn 'Buitengebied'
Mijn jonge 55 pauwoogjes doen het prima! Eind van de week artemiakweekje opzetten. Heb het holletje(de gedraaide schelp) maandag weer teruggeplaatst in mijn regenboogbak. Het is nu woensdag, het vrouwtje zwemt al weer slank rond en de man zie ik zo nu en dan in de schelpopening.  Ook ik kan niet kijken in de punt van de schelp. Het is prima gegaan die eerste ronde, Darter volgens mij kun je gewoon proberen de buisjes met man en al over te zetten: ik heb een bakje van de chinees ondergedompeld in het aquarium , de schelp overgezet in het bakje en toen , met 'eigen water en al' in een andere bak gezet.  Het mannetje heeft er geen enkel oponthoud door gehad. Alleen zijn een dertig jongen ontsnapt door horregaas en die zwemmen nu in 150 liter water, vangen is onmogelijk, die worden wellicht straks voer voor de maccullochi's.....asl de bak is ingedraaaid.

« Reactie #23 Gepost op: maart 14, 2012, 06:45:08 pm »

darter

• Sr. Member
  • 396
Dat gaat lekker buitenbeentje. Jammer van de ontsnapte, ik hoop dat je de andere groot kan krijgen. Als het lukt om een foto te maken, wil ik ze graag zien  :)

Bij mij zijn de buisjes weer leeg. Het mannetje zit er nog wel vlakbij, maar ik zie nog niks. Een van m'n vrouwtjes is mega dik de andere kan ik niet vinden. Ik moet nog even geduld hebben. Op zich niet zo erg, want ik heb maar een kweekbakje en daar zitten nu al kleine jonkies in (p.furcatussen, m.sp.aru II en corydorassen.) De eitjes met mannetje overzetten gaat dus niet. Dan ben ik bang dat het een feestmaal voor het mannetje wordt. Mocht ik eitjes krijgen van de grondel, dan zet ik ze over(of een deel  ervan) in een klein bakje met een luchtsteentje en dan zie ik wel of het wat wordt.

« Reactie #24 Gepost op: maart 14, 2012, 10:31:32 pm »

darter

• Sr. Member
  • 396
Ik had het vorige bericht net verzonden toen m' n dochter ook even bij de buisjes keek. Zegt ze 'pap er zit in een buisje echt veel eitjes'. Toen ik nog een keer keek zag ik ze ook. Het mannetje zat er weer bij en zat te wapperen met z'n vinnen. Ik moest vanavond weg dus heb ik ze nog maar laten zitten. Ik kijk morgen wel wat ik verder doe.
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2012, 10:52:44 pm door darter »

« Reactie #25 Gepost op: maart 14, 2012, 10:34:47 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Dat is het mooiste: als de kinderen het ontdekken. Dat brengt wat liefde voor vissen met zich mee en voor je het weet staat er weer een bakje in Huize Darter.

« Reactie #26 Gepost op: maart 14, 2012, 10:51:33 pm »

darter

• Sr. Member
  • 396
M'n kids hebben allebei al een bakje  :)
Het kweken gaat ze ook goed af (guppen).

« Reactie #27 Gepost op: maart 15, 2012, 05:42:34 pm »

boesemani

• Full Member
  • 109
guppen kweken, tja daar hoef je echt helemaal niks voor te doen....."t is meer de vraag hoe voorkom je dat ze maar blijven biggen?
de regenboosvis: de mooiste die er is!

« Reactie #28 Gepost op: maart 16, 2012, 08:47:55 am »

darter

• Sr. Member
  • 396
Boesemani,
Ik had al voorgesteld om het overschot aan jonge mini guppen in m'n aquarium los te laten, hebben ze lekker de ruimte :) maar daar trapte ze niet in.

Even een foto van het mannetje die de eitjes bewaakt:

De eitjes zitten achterin het buisje en zijn op de foto niet te zien. Ik wilde het mannetje ook niet veel storen en heb maar 1 foto gemaakt.

« Reactie #29 Gepost op: maart 17, 2012, 03:36:18 pm »

boesemani

• Full Member
  • 109
Ze 'vallen' bij mij wel eens uit het aquarium, terwijl 'toevallig' de kat langsloopt...schandelijk
de regenboosvis: de mooiste die er is!