You are Here:
kweekpoging Tateurndina ocellicauda

Auteur (gelezen 34180 keer)

Re: kweekpoging Tateurndina ocellicauda
« Reactie #30 Gepost op: maart 17, 2012, 04:21:19 pm »

darter

• Sr. Member
  • 396
Gisterenavond was het buisje leeg. Vandaag zat het mannetje weer samen met een ander vrouwtje in het buisje. Poging twee.

« Reactie #31 Gepost op: maart 18, 2012, 09:47:11 am »

gerhar

• IRG Leden
  • Sr. Member
  • 405
Dat is jammer, hopelijk gaat poging twee wel lukken.

« Reactie #32 Gepost op: maart 18, 2012, 11:39:12 am »

darter

• Sr. Member
  • 396
Poging twee.

Vrijdagavond waren alle eitjes opgegeten, zaterdag zat het mannetje alweer met een vrouwtje in een van de buisjes van de garnalenflat. Vandaag zag ik dat er alweer eitjes waren.

Ik laat het gewoon zitten, misschien dat het mannetje de broedzorg gaat leren. Als er jonge visjes zijn wil ik er wel een deel proberen te vangen om in m'n kweekbakje te doen.

Als de jonge regenboogvisjes die ik in m'n kweekbakje groot genoeg zijn en m'n kweekbakje leeg is, dan wil ik een keer een mannetje en vrouwtje daarin overzetten. Dat heeft dan waarschijnlijk meer kans van slagen. Maar nu eerst maar even zo.

« Reactie #33 Gepost op: maart 19, 2012, 05:29:49 pm »

boesemani

• Full Member
  • 109
"t is wel een mooi gezicht!
de regenboosvis: de mooiste die er is!

« Reactie #34 Gepost op: maart 19, 2012, 11:37:23 pm »

Simon

• Jr. Member
  • **
  • 68
Voor ons een mooi gezicht, maar hij kijkt niet echt vriendelijk. ;)

« Reactie #35 Gepost op: maart 21, 2012, 10:41:55 pm »

darter

• Sr. Member
  • 396
Hij kijkt inderdaad niet vriendeljk, maar zou jij vriendelijk kijken als je lekker in je flat zit en er komt ineens iemand met een fototoestel voor je raam staan  >:(

Inmiddels bewaakt het boze mannetje al vier dagen de eitjes. Ben benieuw of ik binnenkort kleine pauwoogjes zie zwemmen en of hrt me dan lukt om ze uit te vangen.

Gerhar, vind je het niet vervelend dat we in jou topic door zijn gegaan?

« Reactie #36 Gepost op: maart 21, 2012, 11:06:01 pm »

gerhar

• IRG Leden
  • Sr. Member
  • 405
Gerhar, vind je het niet vervelend dat we in jou topic door zijn gegaan?

Nee hoor, zou zeggen ga lekker door.
Hopelijk kun je binnenkort melden dat je jongen ziet en deze dan kunt uitvangen.

Zelf heb ik sinds december al 7 pogingen zien mislukken, steeds na twee of drie dagen waren de eieren weer weg. 

« Reactie #37 Gepost op: maart 24, 2012, 10:51:47 pm »

darter

• Sr. Member
  • 396
Vandaag zat het mannetje nog steeds in het buisje de eitjes te bewapperen. Inmiddels al een week en nog geen jonkie te zien. Betekend dat de eitjes of niet goed zijn, of ieder moment uit kunnen komen. Als ze niet goed zouden zijn, dan waren ze wel beschimmeld lijkt mij, dus ik denk dat ze ieder moment uit kunnen komen. Ik heb daarom het buisje uit het aquarium gehaald en in een schaaltje met een bruissteentje gelegd. Het mannetje was het er niet mee eens en was nog lastig uit het buisje te krijgen.

Edit:
Na dat ik dit bericht verzond ging ik even bij de eitjes kijken. Jaaaaaa, ik zag een jonkie zwemmen.
« Laatst bewerkt op: maart 24, 2012, 11:20:28 pm door darter »

« Reactie #38 Gepost op: maart 24, 2012, 11:26:28 pm »

gerhar

• IRG Leden
  • Sr. Member
  • 405
Na dat ik dit bericht verzond ging ik even bij de eitjes kijken. Jaaaaaa, ik zag een jonkie zwemmen.

Gefeliciteerd met het eerste jong, dat zullen er morgenvroeg veel meer zijn. ;)

« Reactie #39 Gepost op: maart 25, 2012, 04:36:06 pm »

boesemani

• Full Member
  • 109
En, zijn het er al meer?
de regenboosvis: de mooiste die er is!

« Reactie #40 Gepost op: maart 25, 2012, 05:07:02 pm »

Buitenbeentje

• Jr. Member
  • **
  • 95
  • Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend...
    • Welkom in mijn 'Buitengebied'
@Darter: Als je eentje ziet zijn er vast al veel meer! Je kunt ze best overzetten in een andere bak, heb ze al twee keer verhuisd omdat ik verder wil met scapen. Mijn eerste ronde (55 stuks) groeien al aardig (7 mm) en kan de langere vinnen al goed herkennen. Zijn liquifry stadium al voorbij. Na twee mislukte artemiarondjes nu redelijk genoeg voer, uitkomen duurt meer dan 48 uur trouwens. Na een uurtje zie je ronde volle buikjes. Als een soort stofvoer doe ik nu ook het volgende erbij: In een dik borrelglas gooi ik op wat water een stuk of 5 rode palletwafers die voor mijn corydorassen bestemd zijn (maar het gezelschap regenbogen spelen daar normaal mee tot ze op zijn) en plet die na een uurtje tot moes met een cocktailstamper. Een deel zakt vrij snel omlaag en de fijnste delen blijven vrij lang rondzweven. Een paar keer per dag een scheutje. Ik bewaar het in de koelkast.

De tweede ronde pauwoogjes is me mis gegaan, de schelp met pa inside, hoefde er niet meer uitgehaald; de regenbogen hebben ze alle feestelijk opgegeten ondanks felle uithalen van hun vader!! Broedzorg dat wel maar tegen zoveel snelle rovers.... Vrouwtje heeft alweer een gele buik....

« Reactie #41 Gepost op: maart 26, 2012, 08:58:35 am »

darter

• Sr. Member
  • 396
Het schaaltje waar ik de garnalenflat met eitjes in gelegd heb was erg klein. Omdat het s-nacht erg afkoelt heb ik het geheel in m'n kweekbakje, waar een verwarmingselement inzit, gedaan. Opdat moment zag ik 5 kleintjes. In m'n kweekbakje zit heel veel mos, maar ook heel wat plantjes. Ik heb de volgende dag het kweekbakje afgetuurd, maar kon geen jonkie meer ontdekken. 's-Avonds zag ik er ééntje zwemmen. Dus of het helemaal goed gegaan is weet ik niet. In m'n kweekbakje zwemmen ook jonge corydorassen. Eigenlijk heb ik daar niet zo'n aandacht aan gegeven, stiekem waren ze best wel gegroeid eigenlijk. Ik ben nu bang dat deze mischien toch al te groot waren en de jonkies als een feestmaaltijd zagen. Even afwachten nu dus en ik zal nog wel een paar keer lang turen tussen het mos of ik iets zie.

De vrouwtjes hebben trouwens alweer dikke buiken. Ik wil het mannetje echter even op krachten laten komen en wacht even voor dat ik de flat weer terugplaats. Mocht het nu niet goed gegaan zijn, wil ik volgende keer een platic opruim bak vullen met water en kijken of ik ze daarin kan laten opgroeien.

« Reactie #42 Gepost op: april 05, 2012, 10:45:24 pm »

Buitenbeentje

• Jr. Member
  • **
  • 95
  • Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend...
    • Welkom in mijn 'Buitengebied'
Weer een ronde met Tateurndina ocellicauda gelukt! Afgelopen dinsdag zag ik het mannetje schoksgewijs door het gazen babybakje schieten....achter eigen jongen aan. Mannetje gevangen met een glaasje en teruggekieperd in gezelschapsbak en toen tellen hoeveel jonkies er over zijn: meer dan 60 of 70 jonge speldeprikjes die naar de wolken liquifry schieten. Deze keer is het gaas dus wel fijn genoeg. Om de ouders wat rust te gunnen de 'kraamschelp' maar even weggezet; maar de verleiding is weer groot want het vrouwtje heeft de afgelopen dagen een heel grote gezwollen oranjegele buik! Mijn 3 mannen P. signifer schieten ondertussen met 'opgestoken zeilen' prachtig naast elkaar en in kleine rondedansjes door de bak; mevrouw pauwoog slaat ze uiteen en hapt ook nog eens na!
Daarmee kom ik op een vraag: Heb nu al 4 pseudomugils met gehavende staarten; ik denk dat het door happen van de pauwooggrondels komt. Komt dat vaker voor?

« Reactie #43 Gepost op: april 05, 2012, 11:06:34 pm »

BertE

• IRG Leden
  • Full Member
  • 110
    • Aquariumvereniging Antoni van Leeuwenhoek
Daarmee kom ik op een vraag: Heb nu al 4 pseudomugils met gehavende staarten; ik denk dat het door happen van de pauwooggrondels komt. Komt dat vaker voor?

Ja, dat komt vaker voor. De etterbakken doen het hier ook. Niet allemaal, maar er zaten er tussen. Vooral de mannen hebben er een handje van.

« Reactie #44 Gepost op: april 15, 2012, 05:08:45 pm »

darter

• Sr. Member
  • 396
Ik zag woensdag ineens een aantal kleine visjes in m'n aquarium zwemmen. In tegenstelling tot de jonkies die ik al had zwommen deze niet aan de oppervlakte, maar meer in het midden. Ik ga er daarom vanuit dat dit jonge Tateurndina ocellicauda's zijn. Met een bekertje heb ik er 4 kunnen vangen. Ik zag ook nog een 5e, maar die kreeg ik niet te pakken. Vandaag zwemt nummer 5 nog steeds in m'n bak, is dus een slim visje die zich goed kan verstoppen.

De vier andere kon ik niet in m'n kweekbakje doen om dat m'n kweek van de m.sp.aru II, de furcatussen en de corydorassen daarin al zo groot is, dat ze dan als voer opgediend worden. Ik heb daarom in m'n kweekaquarium een kweekbakje gehangen en ze daarin in gedaan. Het wordt eigenlijk wel eens tijd voor een kweekstelling.  ;D 1 heeft het allemaal niet overleefd, met de andere drie gaat het goed volgens mij. Nu kijken of ik ze groot kan krijgen.

Ik heb een foto proberen te maken. Linksonder zit er een en rechts een andere, de derde is op de foto niet te zien: