You are Here:
Pseudomugil pellucidus

Auteur (gelezen 11958 keer)

Pseudomugil pellucidus
« Gepost op: augustus 30, 2011, 11:41:25 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Via stom toeval kreeg ik een voorraadlijst van een winkel (Aquarium Dreamworld) onder ogen en tot mijn stomme verbazing zie ik daar een Pseudomugil-soort op staan, waarvan ik dacht dat die helemaal niet in Europa, laat staan in Nederland, aanwezig was. Gauw een mail gestuurd en de beste man was zelfs bereid om een paar foto's naar me te mailen, zodat ik kon zien of ze het echt waren. En dat waren ze! Nu wilde ik graag ook nog weten of er mannen en vrouwen beschikbaar waren. Helaas waren er nog maar 5 vissen. Ik heb nog even een paar deskundigen geraadpleegd, en die waren aan de hand van de foto's redelijk zeker dat beide geslachten aanwezig waren. Ik heb ze daarop gereserveerd. Volgens de importeur zijn het wildvang exemplaren.

Vanavond dus een reisje van 160 kilometer afgelegd om de vissen op te gaan halen. In de winkel aangekomen bleken ze er inderdaad te zitten. Ze leken lekker actief in de bak en zagen er verder goed uit. Helaas bleek bij het uitvangen van de vissen dat één zich enigszins klem had gezwommen in het filtersysteem. Uiteindelijk dreef hij op zijn rug in het uitvangbakje. Ik heb hem gratis meegekregen in de hoop dat hij zou herstellen. Thuisgekomen was hij weer rechtop gaan zwemmen, maar hij heeft toch een behoorlijk witte plek op zijn kop. Even in de gaten houden dus.

Opvallend vind ik trouwens de kleuren van de mannen. Ik heb ze met rode strepen in de vinnen en met gele strepen. Zouden dat verschillende kleurvormen in dezelfde rivier zijn of komen ze van verschillende vindplaatsen? Ik heb geen ervaring met deze vissen. Maar Wim wel. Dus wat denk je, Wim?

Hierbij de foto's van de nieuwe aanwinsten.

« Laatst bewerkt op: september 13, 2011, 10:31:50 am door Hansopje »

Re:Pseudomugil pellucidus
« Reactie #1 Gepost op: augustus 31, 2011, 09:48:10 am »

Simon

• Jr. Member
  • **
  • 68
Gefeliciteerd met deze aanwinst. Erg mooie vissen!
Ik wil je trouwens ook mijn complimenten maken voor de schitterende foto's!

« Reactie #2 Gepost op: augustus 31, 2011, 05:46:19 pm »

gerhar

• IRG Leden
  • Sr. Member
  • 405
Is het de bedoeling dat je er mee gaat kweken?

Ook de foto's zijn weer van uitstekende kwaliteit.

« Reactie #3 Gepost op: augustus 31, 2011, 05:51:06 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Is het de bedoeling dat je er mee gaat kweken?

Hé, overbodige vraag! Ik ga het natuurlijk proberen. Het schijnt overigens dat deze soort rode eieren afzet. Ik ben benieuwd.

« Reactie #4 Gepost op: augustus 31, 2011, 07:49:00 pm »

Bowlover

• IRG Leden
  • Full Member
  • 100
Opvallend vind ik trouwens de kleuren van de mannen. Ik heb ze met rode strepen in de vinnen en met gele strepen. Zouden dat verschillende kleurvormen in dezelfde rivier zijn of komen ze van verschillende vindplaatsen? Ik heb geen ervaring met deze vissen. Maar Wim wel. Dus wat denk je, Wim?

Ik ken alleen de rode "variant" maar bij een aantal pseudomugil soorten komt onderling verschillende kleuring voor, denk maar aan de gertrudea.
De kleuring van de borstvinnen kan binnen de zelfde variëteit nogal eens verschillen.
Bij de Aru 2/4 is het zelfs zo dat de kleuring van de vinnen binnen één kweek totaal verschillend kan zijn en zelfs het aantal gekleurde punten in de staartvin is anders.
Bij de P. species "Dekai" (en ze zijn in Nederland  ;D ) zijn de verschillen ook geconstateerd (bij de wildvang dieren, dus geen genen verlies o.i.d.)

Ja, het probleem is Hans dat je niet weet wat de herkomst van de vissen is.
P. pellucidus wordt in diverse riviersystemen gevonden, gezien bovenstaand is het ook goed mogelijk datze uit één riviersysteem komen, maar de oorsprong het is dus ook mogelijk dat ze van verschillende oorsprong zijn.
Als je goed naar de foto's van de vrouwen kijk en welke man doet dat niet  ;) zie je dat daar ook geel in de vinnen te bespeuren is, daarom denk ik dat ze van verschillende oorsprong zijn.
Voor het inzetten van de kweek zou ik dus man en vrouw op kleur slecteren en daarmee kweken.

Citaat van: Hansopje
Het schijnt overigens dat deze soort rode eieren afzet. Ik ben benieuwd.

Klopt de eieren zijn helder doorschijnend rood, relatief groot en komen na circa 15-20 dagen uit.
De productie is laag.

Wim
“A mind, once stretched by a new idea, never regains its original dimensions”

Oliver Wendell Holmes

« Reactie #5 Gepost op: augustus 31, 2011, 08:03:35 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Dank voor je info, Wim.

In het weekend moet ik de nieuwe bak opzetten en dan zal ik de kleurvarianten scheiden om er gericht mee te gaan kweken. Ik heb overigens nog een mail gestuurd naar de importeur om te horen waar zij ze vandaan hebben. Ik verwacht geen reactie, maar niet geschoten...

« Reactie #6 Gepost op: september 01, 2011, 08:33:52 pm »

Johan v. V.

• Full Member
  • 108
Dat is een mazzeltje Hans! Mooi visje!
Heeft die met een hersenschudding het nog overleefd?
Ben benieuwd of het lukt ze te kweken. Wil je zowel de gele als de rode kweken?
Groeten,
Johan

« Reactie #7 Gepost op: september 09, 2011, 06:21:23 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Vandaag het eerste eitje gevonden! En dat ze rode eieren leggen klopt. En behoorlijk rood ook. Nu nog hopen dat het vruchtbaar is. 't-Is net een kerstbal.  ;D

« Reactie #8 Gepost op: september 10, 2011, 12:09:22 am »

Johan v. V.

• Full Member
  • 108
Tjonge, zo hoef je geen enkel eitje over het hoofd te zien! Dat roept natuurlijk wel de vraag waarom die eitjes zo rood zijn. Meestal zorgt 'de natuur' er juist voor dat eitjes niet al te gemakkelijk zichtbaar zijn. Wat is het dat deze zo rood zijn?
Groeten,
Johan

« Reactie #9 Gepost op: september 10, 2011, 05:47:35 pm »

gerhar

• IRG Leden
  • Sr. Member
  • 405
 Dat is wel heel makkelijk eitjes zoeken zo ;)

« Reactie #10 Gepost op: september 13, 2011, 10:27:27 am »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Het eerste eitje is onvruchtbaar en beschimmeld, maar inmiddels heb ik 2 nieuwe eitjes. Eens kijken of die bevrucht zijn.

« Reactie #11 Gepost op: september 15, 2011, 05:09:35 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Ik dacht dat het eerste eitje onbevrucht was, maar bij nadere bestudering met loep geloof ik toch dat er een larfje te zien is. In totaal heb ik nu 5 eieren, waaruit wel blijkt dat ze niet al te kwistig zijn met het afzetten van eieren. Tot nu toe 1 ei per 1-2 dagen.

Hierbij een foto van eieren in verschillende stadia:

En nog een foto wat dichterbij.

« Reactie #12 Gepost op: september 20, 2011, 11:51:07 am »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Het eerste ei na 11 dagen. In totaal nu 9 eieren.

« Reactie #13 Gepost op: september 20, 2011, 09:16:39 pm »

gerhar

• IRG Leden
  • Sr. Member
  • 405
dat ziet er goed uit, nog een paar dagen en je hebt weer een jong visje.

« Reactie #14 Gepost op: september 23, 2011, 11:24:17 am »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Ik ben inmiddels wat meer te weten gekomen over de oorsprong van deze vissen via Hans Evers die de vissen heeft gevonden in West-Papoea.

In juni 2011 zijn Hans Evers, Jeffrey Christian en Mikael Hakansson in het zuidelijke deel van West-Papoea geweest om in de buurt van de stad Timika blauwoogjes en regenboogvissen te verzamelen. P. pellucidus werd daar regelmatig aangetroffen. De vissen zwommen vooral onder overhangende bosjes, bruggen e.a. Er was stroming in het water, maar niet heel erg snel. Temperatuur van het water 23-27 graden, pH rond de 7 en een geleidbaarheid van 20-70 µS/cm.

De vissen werden op verschillende plekken gevonden, tezamen met P. ivantsoffi, M. rubrostriata en M. goldiei. Verder nog wat grondelsoorten. Helaas geen P. novaeguineae en P. paskai. Er vinden overigens mijnactiviteiten in de buurt plaats, dus dat belooft wat voor de toekomst van het gebied...

De firma Ruinemans heeft de vissen geïmporteerd en hier in Nederland verkocht. Ik weet van de winkel (Aquarium Dreamworld) dat ze er een stuk of 20 hebben ingekocht. Toen ik in de winkel kwam, hadden ze er al 15 verkocht. Er moeten dus in Nederland nog wat mensen zijn die ze hebben.

Hans Evers geeft overigens aan om de vissen Pseudomugil pellucidus 'Timika' te noemen. Hij hoopt dat er een mooi bestand van deze vissen in de hobby aanwezig kan blijven.

Wat betreft de verschillende kleuren in de vinnen bericht Hans Evers dat de soort zeer variabel aangetroffen werd. De mannen met de gele streep werd het meest gevonden. Daarnaast waren er met rode kleuren en zelfs ook met witte strepen, hoewel die zeldzaam waren.

Toch leuk al deze informatie over een paar visjes!