You are Here:
Hypseleotris leuciscus (cyprinoides)

Auteur (gelezen 3522 keer)

Hypseleotris leuciscus (cyprinoides)
« Gepost op: mei 12, 2012, 07:55:44 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Tijdens mijn vakantie kreeg ik een tip van Utaka in Amersfoort dat ze een Hypseleotris soort hadden binnengekregen, die hun aangeboden was als compressa's. Dat waren ze echter niet, en hij dacht dat het waarschijnlijk leuciscus was. Gisteren even langsgeweest en het zijn inderdaad geen compressa's. Deze zijn veel geler en ook het strepenpatroon is anders. Ze lijken nog het meest op H. leuciscus. Ik heb een koppeltje gekocht. Het vrouwtje verstopt zich de hele dag tussen de anubias, maar het mannetje kwam even showen. Deze soort wordt niet zo groot volgens de literatuur (ong. 6 cm).

« Laatst bewerkt op: mei 18, 2012, 02:54:53 pm door Hansopje »

Re: Hypseleotris leuciscus
« Reactie #1 Gepost op: mei 13, 2012, 09:44:52 am »

BertE

• IRG Leden
  • Full Member
  • 110
    • Aquariumvereniging Antoni van Leeuwenhoek
Mooie visjes.  8)

« Reactie #2 Gepost op: mei 13, 2012, 01:17:14 pm »

Eric

• Global Moderator
  • Jr. Member
  • 86
Ik heb H. leuciscus eerder gezien, bij Coenen in Best. "Gouden slaapgrondel" was de Nederlandse naam die er bij hing. Omdat die volgens wat ik toen vond niet in Australie of Nieuw-Guinea voorkomt, heb ik hem laten zitten. Ik wilde compressa's :-) Ze hadden in de winkel ook niet veel kleur.

« Reactie #3 Gepost op: mei 16, 2012, 10:55:31 am »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Ik denk dat de samenstellers van de Van Dale dit mannetje in gedachten hadden, toen ze het begrip 'stalken' in het woordenboek opnamen. Het vrouwtje wordt geen ogenblik met rust gelaten. Zelfs tijdens het voeren niet. Het meeste van de tijd verstopt ze zich tussen de anubias bladeren en dan zit het mannetje te zoeken waar ze toch is gebleven. Het zal noodzaak worden om er een vrouwtje bij te halen, anders gaat het niet goed komen. Voordeel is wel dat het kereltje er prachtig uitziet met die uitgestoken vinnen en mooie kleuren.

« Reactie #4 Gepost op: mei 18, 2012, 02:51:57 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Vandaag een vrouwtje erbij gehaald. Nu zal de rust ietsjes terugkeren neem ik aan.

Het mannetjes wordt wel steeds mooier in de bak. Het voorste gedeelte soms prachtig geel en de vinnen mooi met wit afgestoken.

Volgens een studie van Peter Unmack uit 2005 bestaat deze soort waarschijnlijk niet, maar zijn een viertal soorten onder te brengen bij de Hypseleotris cyprinoides. Die 4 soorten zouden dan meer varianten zijn. Ben nog niet helemaal door de wetenschappelijke studie heen...
« Laatst bewerkt op: mei 18, 2012, 02:54:01 pm door Hansopje »

Re: Hypseleotris leuciscus (cyprinoides)
« Reactie #5 Gepost op: juli 25, 2012, 09:00:11 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Na de waterverversing van gisteren had een koppeltje zich vanmorgen wat afgezonderd. Het was een beetje lastig kijken tussen de planten door, maar ik kon zien dat ze flink aan het eieren afzetten waren. Ongelooflijk wat een hoeveelheid! Het moeten er duizenden zijn. En heel klein.

Het vrouwtje zet eieren af op de verwarmingselement.

Het mannetje doet zijn taak.

Meer past blijkbaar niet op de verwarming, dus worden nu de bladen van Vallisneria nana gebruikt.

Het mannetje is weer volgzaam.

Al die stipjes op de verwarming zijn eieren. Heel klein.

De legbuis van het vrouwtje is hier goed te zien.

Amper 2 cm blad en het barst van de eieren.

Ik heb een paar blaadjes met eieren in een apart bakje gedaan. Eens kijken of ze uitkomen en wat er daarna gebeurt. Ik heb overigens geen enkele hoop dat er visjes opgroeien, want dat wereldwijd nog niemand gelukt in een aquarium.  :-\

« Reactie #6 Gepost op: juli 25, 2012, 11:12:58 pm »

BertE

• IRG Leden
  • Full Member
  • 110
    • Aquariumvereniging Antoni van Leeuwenhoek
Je zou het kunnen proberen met op een hoger zoutgehalte brengen van het water zodra er jongen uitkomen en het voeren van "groen water"... maar ik verwacht er op zich niet zo veel van. Aan de andere kant... het zou niet je eerste primeur zijn.

« Reactie #7 Gepost op: juli 26, 2012, 11:47:57 am »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Na één dag (!!) zijn de eieren al uitgekomen. Ongelooflijk hoe klein die visjes zijn. Ik dacht eerst dat er een soort kreeftje of iets dergelijks in het water terecht was gekomen en zich spontaan had vermeerderd, maar het bleken de visjes te zijn. Met het blote oog moeilijk te onderscheiden. Ze zwemmen eigenlijk alleen op en neer en het zijn er veel, heel veel. Ik heb ze nu gescheiden in 2 bakjes; één met groen water en één met een beetje zout, wat vijverwater en Liquifry. Het wordt vast niets, want het voer lijkt me veel te groot voor de larfjes. Maar het is een leuk experiment.

Sterk vergroot:

« Reactie #8 Gepost op: juli 26, 2012, 05:40:23 pm »

darter

• Sr. Member
  • 396
Ik ben benieuwd of je er een paar groot kan krijgen. Het voordeel dat het er zo veel zijn is dat je inderdaad op verschillende manieren het kan proberen. Spannend.