You are Here:
Wat voor beplanting?

Auteur (gelezen 5857 keer)

Wat voor beplanting?
« Gepost op: april 06, 2010, 10:38:36 pm »

Bas Gooiker

• Gast
Aankomend weekend gaat mijn nieuwe 400l regenbogen bak ingericht worden. Het wordt geen echt biotoop maar een gezelschapsbak voor oa  Praecox, Herbertaxelrodi en Splendida Inornata "Flat Rock Creek".

Graag zou ik bij de keuze voor planten zoveel mogelijk rekening houden met de soorten die voor komen in hun natuurlijke habitat, en/of hun natuurlijke gedrag zoveel mogelijk stimuleren?

Feedback graag...

Re:Wat voor beplanting?
« Reactie #1 Gepost op: april 07, 2010, 12:04:44 am »

Marco van den Boogert

• Jr. Member
  • **
  • 75
Tja, de ene komt uit nieuw guinea en de andere uit australie.......daar ga je al!
Mare. Wil je echt een biotoop dan heb je maar weinig tot geen planten nodig. Belangrijker is dan voldoende stroming in je bak!
Mooi biotoopachtig inrichten kan je denken aan V. caulescens. Bacopa monnieri en glossostigma. Redelijk eenvoudig te verkrijgen en echte lokals. Met en beetje geluk scoor je er nog een ottelia bij en veel meer moeite zou ik dan niet doen.

Ik heb trouwens een "mislukte" onderwaterfoto van pseudomugils gezien van Oliver Lucanus. Neem een bak vol grind en stenen en je bent klaar..........

« Reactie #2 Gepost op: april 07, 2010, 12:41:28 pm »

Bas Gooiker

• Gast
Ik heb er 2x 1200 lph filters opstaan, dus dat geeft aardig wat stroming hoop ik. Ik wilde toch al niet te veel beplanting aangezien ik niet zo'n tuinman ben. Ik zal eens op zoek gaan naar de soorten die je opnoemde, bedankt.

« Reactie #3 Gepost op: april 08, 2010, 12:47:35 am »

Gunther

• Administrator
  • Full Member
  • 177
Regenboogvissen houden van alle planten, en voornamelijk van fijn-bladige planten en mos-achtigen, omdat ze daar graag hun eieren in afzetten. Ze houden ook van veel planten, zolang er ook nog maar open zwem ruimte beschikbaar is.

Als je dus niet echt biotoop gericht wil gaan, kan je alle planten zetten die je maar wil en kan houden.

Wil je wel biotoop gericht gaan werken, dan zal je merken dat het niet zo eenvoudig is.
- Er is weinig info beschikbaar
- Er zijn weinig planten beschikbaar
- In de meeste biotopen komen slechts enkele planten soorten tegelijk voor, terwijl in een aquarium zet men meestal veel soorten bij elkaar.

Pas op, ik wil je niet ontmoedigen om toch voor een biotoop gericht aquarium te gaan, maar ik waarschuw de mensen liever. Het is immers al vaak genoeg gebeurd dat mensen zeer enthousiast er aan beginnen en als ze dan eenmaal merken dat het niet zo gemakkelijk vlot als bv. een Zuid-Amerika biotoop, dan geven ze het vaak op. En dan laten ze nog vaak de regenboogvissen ook volledig achter zich, omdat ze toch geen biotoop kunnen inrichten. Erg jammer!

Ik raad de nieuwe liefhebbers dan ook altijd aan om eerst te beginnen met een mooie algemene plantenbak met daarin in regenboogvissen naar keuze. Deze zullen dan ook zeker hun mooie kleurenpracht laten zien. En dan kan je nog langzaam, naarmate je de planten vindt, overschakelen naar andere planten die wel voorkomen in het natuurlijk biotoop.
Give a man a fish, he'll eat it and fall asleep.
Teach a man to fish and he'll endanger an entire species.

« Reactie #4 Gepost op: april 08, 2010, 12:51:49 am »

Gunther

• Administrator
  • Full Member
  • 177
Ik heb trouwens een "mislukte" onderwaterfoto van pseudomugils gezien van Oliver Lucanus. Neem een bak vol grind en stenen en je bent klaar..........

Tja, dat hangt natuurlijk ook af van het biotoop. Ik heb zelf P. gertrudae zien zwemmen in een dicht beplante en be-algde poel. De bodem was zand/modder. Op een andere locatie zaten P. signatus dan in een rivier met grote keien op de bodem, zonder enige plantengroei. Dezelfde P. signatus op een andere locatie zwemden in een soortgelijk biotoop, maar hier stonden wel weer Blyxa's en andere planten tussen de keien. Het is altijd gevaarlijk om te generaliseren, zelfs per soort, aangezien dezelfde soorten vaak in compleet verschillende biotopen voorkomen.

« Reactie #5 Gepost op: april 08, 2010, 09:09:57 am »

Marco van den Boogert

• Jr. Member
  • **
  • 75
Kan allleen maar bij gunther aansluiten. Veel locals uit guinea en australie vragen daarbij veel CO2 en licht wat een extra investering vergt mocht je dat nog niet hebben.

V. caulescens heb ik wel voor je, V. nana is via hier ook best te verkrijgen, zo ook B. monnieri deze zijn best te houden zonder al te veel techniek.

« Reactie #6 Gepost op: april 08, 2010, 09:44:35 pm »

Bas Gooiker

• Gast
bedankt voor de reacties:

@ Gunther: Mijn plannen liggen op dit moment sowieso niet in de richting van een biotoop, daarvoor beschik ik niet over genoeg kennis. En aangezien de bak een nogal aanzienlijk deel van onze niet al te grote woonkamer in beslag zal gaan nemen, moet ik bij de inrichting en vis keuze toch wat rekening houden met de smaak en wensen van de rest. Wel wil ik zoveel mogelijk in de "regio" blijven wat beplanting betreft.

@ Marco: Op dit moment zit er in de bak 2x 1m50 58w T8 verlichting, 1x grolux en de andere weet ik niet, maar is geeft wat gelig licht, die wordt zowieso vervangen voor een andere. Waarschijnlijk komt er nog een derde lamp boven, alleen twijfel ik of ik mischien een t5 moet nemen zodat ik die eventueel kan dimmen.
Co2 heb ik nog nooit gebruikt... ook nog niet nodig gehad tot nu toe. Nooit een echte "plantenbak" gehad, meestal wel flink wat rand beplanting maar meestal de makkelijke soorten. ;D
Maar ik ben nooit bang voor een nieuwe uitdaging

« Reactie #7 Gepost op: april 10, 2010, 03:16:12 pm »

BertE

• IRG Leden
  • Full Member
  • 110
    • Aquariumvereniging Antoni van Leeuwenhoek
B. monnieri
Hé, "mag" die ook? Da's handig want die is zowel mooi als niet al te moeilijk!  8)

« Reactie #8 Gepost op: april 10, 2010, 10:49:42 pm »

Gunther

• Administrator
  • Full Member
  • 177
Ja Bert, die "mag" ook. :)