Regenboogvissen houden van alle planten, en voornamelijk van fijn-bladige planten en mos-achtigen, omdat ze daar graag hun eieren in afzetten. Ze houden ook van veel planten, zolang er ook nog maar open zwem ruimte beschikbaar is.
Als je dus niet echt biotoop gericht wil gaan, kan je alle planten zetten die je maar wil en kan houden.
Wil je wel biotoop gericht gaan werken, dan zal je merken dat het niet zo eenvoudig is.
- Er is weinig info beschikbaar
- Er zijn weinig planten beschikbaar
- In de meeste biotopen komen slechts enkele planten soorten tegelijk voor, terwijl in een aquarium zet men meestal veel soorten bij elkaar.
Pas op, ik wil je niet ontmoedigen om toch voor een biotoop gericht aquarium te gaan, maar ik waarschuw de mensen liever. Het is immers al vaak genoeg gebeurd dat mensen zeer enthousiast er aan beginnen en als ze dan eenmaal merken dat het niet zo gemakkelijk vlot als bv. een Zuid-Amerika biotoop, dan geven ze het vaak op. En dan laten ze nog vaak de regenboogvissen ook volledig achter zich, omdat ze toch geen biotoop kunnen inrichten. Erg jammer!
Ik raad de nieuwe liefhebbers dan ook altijd aan om eerst te beginnen met een mooie algemene plantenbak met daarin in regenboogvissen naar keuze. Deze zullen dan ook zeker hun mooie kleurenpracht laten zien. En dan kan je nog langzaam, naarmate je de planten vindt, overschakelen naar andere planten die wel voorkomen in het natuurlijk biotoop.