You are Here:
Geslachtsonderscheid Hypseleotris compressa

Auteur (gelezen 3970 keer)

Geslachtsonderscheid Hypseleotris compressa
« Gepost op: september 19, 2012, 04:31:02 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 579
Ik heb een koppel man/vrouw Hypseleotris compressa aangeschaft (+/- 5 cm lang). Nu ze wat gewend zijn in de bak, begin ik te twijfelen of ik niet twee mannen heb.

Het duidelijkst zou het geslachtsonderscheid te zien aan de eerste rugvin: bij de man is die kaarsrecht, bij de vrouw loopt die wat af naar achteren toe. Nu heeft een vis inderdaad een kaarsrechte rugvin en de andere een aflopende.

Maar: degene met een aflopende rugvin, wat dus het vrouwtje zou moeten zijn, heeft wel een roodachtige buik gekregen. En "ze" heeft een territorium gevormd waar de man nu niet in wordt geduld, maar behoorlijk agressief wordt verjaagd.

Ik zal even foto's toevoegen.

Re: Geslachtsonderscheid Hypseleotris compressa
« Reactie #1 Gepost op: september 19, 2012, 04:41:23 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Ik meende eerst altijd dat de vrouwen geen oranje kleuren kregen in de vinnen, maar dat is niet helemaal waar. Wel minder dan de mannen, maar toch enigszins. Oranje buik heb ik echter nog nooit gezien bij de vrouwen. En volgens mij zou er tussen de twee rugvinnen van het mannetje meer ruimte moeten zitten dan bij het vrouwtje. Maar ja... allemaal lastig zichtbaar.

« Reactie #2 Gepost op: september 19, 2012, 04:54:57 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 579

« Reactie #3 Gepost op: september 19, 2012, 05:02:15 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 579

« Reactie #4 Gepost op: september 19, 2012, 05:04:50 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 579
En hier zijn ze samen in wat lijkt op een gevechtje...

« Reactie #5 Gepost op: september 19, 2012, 05:06:09 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Zo op het eerste gezicht op die latere foto's toch wel een vrouwtje. Zo ziet die van mij er ook uit. En deze heeft ook een rode buik (gehad)?

« Reactie #6 Gepost op: september 19, 2012, 05:15:19 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 579
Zo op het eerste gezicht op die latere foto's toch wel een vrouwtje. Zo ziet die van mij er ook uit. En deze heeft ook een rode buik (gehad)?

Nee, die niet, althans niet voor zover ik heb gezien. Maar deze heeft wel veel meer een "kaarsrechte" rugvin dan de rode (bij de rode loopt deze toch wat meer af naar het achteren), wat weer een kenmerk van mannetjes is heb ik gelezen.

Het gedrag is nu ongeveer als volgt: de rode heeft het linkerdeel van de bak ingenomen. Als de andere erin komt, wordt die hard weggejaagd. Ik heb zelf volgens mij zo'n beetje alles over deze soort gelezen op internet, maar dat vrouwtjes niet in het territorium van mannetjes mogen komen ben ik niet tegengekomen.

Soms zit de ander bij de grens van het territorium van de rode. Dan zetten ze allebei de vinnen op (ik wist niet dat vrouwtjes dat doen?) en haalt vooral de rode uit naar de ander.

« Reactie #7 Gepost op: september 19, 2012, 05:19:32 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Dat opzetten van de vinnen doet mijn vrouwtje ook (euh... de vis, bedoel ik). Hoe lang zitten ze in je bak? Misschien moeten ze nog even wennen aan de bak en elkaar.

« Reactie #8 Gepost op: september 19, 2012, 05:25:06 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 579
Ok, dan is dat elkaar proberen te "imponeren" met vinnen nog niet zo heel gek (dat het vrouwtje dat ook doet, bedoel ik  :P)

3 weken.