You are Here:
IRG-congres 2013: 7 t/m 9 juni in Leipzig

Auteur (gelezen 10077 keer)

Re: IRG-congres 2013: 7 t/m 9 juni in Leipzig
« Reactie #15 Gepost op: mei 02, 2013, 12:21:15 pm »

Hansopje

• Hero Member
  • 903
Waar kun je dat zien?

« Reactie #16 Gepost op: mei 02, 2013, 12:30:37 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 591

Ik kreeg een e-mail gericht aan de "eerste groep" die gereserveerd en betaald heeft.

« Reactie #17 Gepost op: mei 02, 2013, 05:20:31 pm »

Eric

• Administrator
  • Jr. Member
  • 88
ik stond er ook bij, maar Hans niet. Vermoedelijk is dit de eerste groep leden die op het formulier ook om een bevestiging had gevraagd :) Het totale aantal zal dus wat hoger zijn. Ik heb overigens pakket 1 gekozen en doe mee met het vrijdagprogramma.
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2013, 05:22:09 pm door Eric »

« Reactie #18 Gepost op: mei 02, 2013, 11:52:34 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 591
ik stond er ook bij, maar Hans niet. Vermoedelijk is dit de eerste groep leden die op het formulier ook om een bevestiging had gevraagd :) Het totale aantal zal dus wat hoger zijn.

Hm ja, goed punt. En aangezien een deel van de IRG-leden geen e-mail/internet heeft, zal het aantal zelfs nog wel wat hoger liggen.

« Reactie #19 Gepost op: mei 27, 2013, 08:47:25 am »

Hansopje

• Hero Member
  • 903
Helaas, helaas, kan ik er zelf niet bij zijn wegens een operatie op 7 juni. Niet ernstig verder, maar het belet me wel om mobiel te zijn.  :(

Informatie over de reis naar Leipzig komt te laat in het magazine, vandaar dat men bijgaande info heeft gestuurd.

Citaat
Aanwijzigingen voor deelnemers die met de trein of het vliegtuig aankomen.

Aankomst per vliegtuig:
Oftewel per taxi rechtstreeks naar het hotel prijs ca. 33 eurooftewel met de S-Bahn elke 30 minuten tot station Leipzig (reistijd ca. 15 minu-ten) en dan met de tram lijn 3 richting Knautkleeberg (halte voor het station), reistijd ca. 10 minuten, dan bij de halte Elsterpassage uitstappen en 200 m met de rijrichting mee lopen. Of vanaf het station met de taxi; prijs ca. 10 euroAankomst met de trein: vanaf het station met de tram of met de taxi (voor details zie hierboven)

Aanwijzingen voor deelnemers die met de auto komen:
Het adres voor het navigatiesysteem luidt:„Commundo Tagungshotel 04229 Leip-zig Zschochersche Str. 69“Het hotel is een modern gebouw van gele bakstenen en ligt direct aan de straat.

Parkeerplaatsen in de parkeerkelder zijn met voorrang gereserveerd voor de deelnemers aan de beurs. De parkeer-kelder bevindt zich, wanneer men vanaf de binnenstad komt, links voor het hotel. Daarvoor afslaan, de Industriestraße in.
Indien men van buiten de stad komt, dan achter het hotel rechtsaf de Industriestraße inrijden. Voor de overige deelnemers zijn parkeerplaatsen beschikbaar voor het hotel of links, dan wel recht naast het hotel in de Industriestraße of de Eduardstraße.
Uitgebreide informatie is via het internet te vinden met de zoekterm „Commundo Tagungshotel Leipzig“

Ik wens u een probleemloze reis toe.
Harald Hildebrand

P.S.: In het aanmeldingsformulier is ver-geten te vermelden, dat honden in het hotel niet toegestaan zijn. Zij die hun hond meenemen, dienen zich zo snel mogelijk bij mij te melden. Contact: tel. 03949-98477 of e-mail  fi sch.franz@web.de.

« Reactie #20 Gepost op: mei 27, 2013, 09:39:42 am »

Bowlover

• IRG Leden
  • Full Member
  • 100
Er hebben zich inmiddels 100 IRG leden aangemeld  ( stand vrijdag 24 mei)
“A mind, once stretched by a new idea, never regains its original dimensions”

Oliver Wendell Holmes

« Reactie #21 Gepost op: juni 06, 2013, 11:45:06 am »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 591
Ik verwacht er morgen rond 18.00 uur te zijn :)

« Reactie #22 Gepost op: juni 06, 2013, 11:59:14 am »

Hansopje

• Hero Member
  • 903
Veel plezier en doe vooral verslag hier op de site! Met wat foto's erbij.

« Reactie #23 Gepost op: juni 10, 2013, 07:52:49 am »

Hansopje

• Hero Member
  • 903
En? En? Hoe was het?

« Reactie #24 Gepost op: juni 10, 2013, 12:11:49 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 591

Zaterdagochtend was de vissenbeurs: indrukwekkend om zoveel soorten regenboogvissen/blauwogen (en een verdwaalde ancistrus :P) te zien. Ik heb zelf Melanotaenia ogilbyi / cf. ogilbyi "Timika" (men is er nog niet helemaal uit), Pseudomugil cf. paskai "red neon" (van Gilbert Maebe) en wat extra Melanotaenia goldiei "Timika" gekocht. Ik had zelf al mijn vissen van tevoren besteld en dat hadden de meesten gedaan. Er is weinig ter plekke nog verkocht, sommigen wijten het aan de crisis. Overigens wel het beste om zoveel mogelijk van tevoren te bestellen om zo weinig mogelijk met vissen te slepen, denk ik.

De eerste lezing over aquariumbouw kon helaas niet doorgaan, in plaats daarvan gaf Hans-Georg Evers een korte lezing over zijn recente reis naar het (noord-)oosten van Vogelkop, waar hij wisselende successen heeft behaald. Zo werden er na een lange en dure tocht in de twee grote Danau-meren (zie Google Maps) geen regenboogvissen aangetroffen. Weten we dat ook weer :P Vervolgens volgde een veiling van een deel van de aquaristieke nalatenschap van Norbert Grunwald: boeken, filters, verwarmingselementen enz. Met name voor enkele (oude / eerste drukken van) boeken werd de prijs flink opgedreven. Harro Hieronimus was een goede veilingmeester 8)

De tweede lezing was wederom van Hans-Georg en ging over zijn tocht in Timika van begin dit jaar, een gebied met (regenboog)vissoorten die mij persoonlijk erg aanspreken. Het was een boeiende en humoristische lezing. Hans-Georg schroomt niet om verboden gebied in te gaan. Een groot oostelijk deel van de regio Timika wordt namelijk geexploiteerd als goudmijn en men wil gelukzoekers/pottenkijkers uit alle macht weren. Elke dag wordt er circa 600 ton steen afgegraven en 1800 kilogram goud gewonnen, een grote bron van inkomsten voor de exploitatiemaatschappijen en de Indonesische overheid. Toen het Hans-Georg met de auto niet lukte het gebied binnen te komen, heeft hij het te voet geprobeerd. Binnen de kortste keren werd hij echter opgemerkt door met machinegeweren bewapende bewakers en weer het gebied uitgezet. Het gigantische goudmijnterrein blijft dus onontdekt wat vissoorten betreft. Volgende keer gaat hij weer proberen (onopgemerkt) binnen te komen en te blijven :P
Een noordelijker deel van Timika kon Hans-Georg twee jaar geleden niet bereiken wegens een brug die nog in aanbouw was. Deze keer was de brug (helaas) bijna klaar, dus ook dat gebied blijft nog even onontdekt. Elders in Timika heeft hij wel wat interessante vissen aangetroffen, helaas werd hij op de luchthaven van Jakarta aangehouden omdat zijn visum niet toereikend zou zijn: zijn vissenvangst werd aangemerkt als "werk" en hij had slechts een toeristenvisum. Derhalve moesten alle vissen achterblijven. Vervolgens heeft, als ik het me goed herinner, zijn Indonesische reisgenoot en vishandelaar alle vissen verkocht aan anderen in plaats van deze zoals afgesproken was alsnog later met de juiste papieren te exporteren naar Duitsland... :(

Na de eerste twee lezingen volgde koffie/thee met gebak en kon je lootjes kopen. Ik heb zelf een zakje voer, een flesje waterverbeteraar en een boek over koivijvers gewonnen :) Ik heb zelf helaas geen tuin ;D

De laatste lezing van zaterdag was van Michael Wagner, die vertelde over de ontwikkeling van zijn eerste aquarium (een wekfles) tot zijn huidige vissenkelder. Hierna volgde de algemene ledenvergadering die kordaat werd geleid door Harro. Er zijn geen verdere bijzonderheden, duidelijk is wel de Nederlandse afdeling er qua activiteit het slechtste voorstaat. Er was een vooraankondiging voor het congres van volgend jaar: dat is in Bocholt, Belgie (locatie: De Watermolen, zie www.de-watermolen.com). Het hotel heeft slechts 56 kamers, dat wordt mogelijk wel een probleem. Dan zullen sommige deelnemers in een hotel in de omgeving moeten worden ondergebracht.

Na het diner, dat overigens zoals alle maaltijden zeer goed verzorgd was, volgde het culturele vermaak: een optreden van een professionele didgeridoo-speler. Complimenten ook voor de organisatie en de keuze voor dit hotel, dat uitstekend voldeed (netjes, groot genoeg, prima congreszaal).

Zondagochtend vertelde Gilbert stap voor stap over zijn methode voor het kweken van regenboogvissen. Zeer informatief: kind kan de was doen nu :D Daarna gaf Gunther Schmida live uit Australie een voordracht over Rhadinocentrus ornatus. De techniek staat voor niks! Na een afscheidswoord van Harro en de middagmaaltijd spoedde iedereen zich huiswaarts, ook ik had nog een lange weg te gaan.

Helaas is foto's maken er bij in geschoten. Ik had ook alleen mijn mobiele telefoon bij me en dat werkte niet in de vrij donkere zaal. Er zijn echter veel foto's gemaakt door/namens de organisatie, die zouden we wel moeten kunnen krijgen via-via...
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2013, 02:46:23 pm door HayoAqua »

« Reactie #25 Gepost op: juni 10, 2013, 12:27:25 pm »

Hansopje

• Hero Member
  • 903
Leuk om te horen dat het een geslaagde bijeenkomst is geweest. En je hebt weer nieuwe vissen! Hans-Georg kan inderdaad met veel humor vertellen. Dat zijn leuke lezingen. Toch jammer dat ik er niet bij kon zijn vanwege de operatie. Volgend jaar in België is ook weer lekker dichtbij!

Tja, de activiteit van de Nederlandse afdeling.... Ik zit daar wel mee. In het najaar op de ledenvergadering maar eens kijken wat we MET ZIJN ALLEN daar aan kunnen en willen doen.

« Reactie #26 Gepost op: juni 10, 2013, 12:39:40 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 591
Tja, de activiteit van de Nederlandse afdeling.... Ik zit daar wel mee. In het najaar op de ledenvergadering maar eens kijken wat we MET ZIJN ALLEN daar aan kunnen en willen doen.

De Belgen, die in relatief groot aantal aanwezig waren, hebben me in ieder geval meermaals uitgenodigd naar hun halfjaarlijkse bijeenkomsten te komen. Hoewel de Nederlandse afdeling bijna net zoveel leden heeft als de Belgische, bestaat daar wel veel belangstelling om bijeenkomsten te organiseren (20 tot 25 aanwezigen steeds, begreep ik) en daarvoor spreker(s) te regelen.

« Reactie #27 Gepost op: juni 10, 2013, 12:44:22 pm »

Hansopje

• Hero Member
  • 903
De eerste keer dat we hier een bijeenkomst hadden waren er ongeveer 10 leden (met Gilbert als spreker). De tweede keer (met Wim Heemskerk als spreker) dacht ik een stuk of 7-8. Blijkbaar voelt niet iedereen behoefte om naar een bijeenkomst te komen? Het kostenaspect is overigens ook erg lastig. Er is amper geld om een spreker uit te nodigen. Ideeën zijn overigens uiterst welkom!

« Reactie #28 Gepost op: juni 10, 2013, 02:59:12 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 591
Ik kan me zo voorstellen dat je zelf spreekt (à la Michael Wagner) over je geschiedenis van aquarium/vissen houden. Misschien kun je ook spreken over je kweekervaringen of een onderwerp als levend voer? Dan kost de spreker in ieder geval niet veel ;D

Het kan wellicht ook leuk zijn als twee/drie mensen die bijv. kweken binnen de Nederlandse groep, op "deelonderwerpen" laten zien hoe zij het doen: de ene doet het zo, de andere doet het zo. Beetje zoals twee/drie "opponenten". Tenzij iedereen kweekt op dezelfde manier :P

« Reactie #29 Gepost op: juni 10, 2013, 03:48:24 pm »

Eric

• Administrator
  • Jr. Member
  • 88
Misschien kunnen we een deel van de bijeenkomsten houden ter gelegenheid van een andere evenement, zonder lezing, alleen onderling nieuws uitwisselen (dit doen de Tsjechen bijvoorbeeld). Een andere mogelijkheid is om een excursie te organiseren in plaats van een bijeenkomst, kosten van een locatie en spreker vervallen dan, vraag iets meer dan de kosten van de excursie.

Andere zaken die door andere groepen worden gedaan om de kas te vullen:
- gezamenlijke maaltijd, georganiseerd (gekookt of gekocht) door een of meer leden, deelname iets hoger dan de kosten (Belgie)
- veiling van geschonken materialen/planten/vissen ten behoeve van de kas (Beieren)
- met de pet rond tijdens de bijeenkomst (b.v. Noordrijn-Westfalen)
- loterij: helft van de inleg is de (enige) prijs, andere helft gaat in de kas (Natuurvrienden Zwolle)