You are Here:
Pseudomugil ivantsoffi nw import

Auteur (gelezen 2986 keer)

« Gepost op: april 04, 2013, 04:31:50 pm »

Buitenbeentje

• Jr. Member
  • **
  • 95
  • Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend...
    • Welkom in mijn 'Buitengebied'

Vlak voor de paasdagen heb ik in mijn LFS een 2-2 Pseudomugil ivantsoffi importvisjes weten te bemachtigen. (Zelf heb ik via Bowlover onlangs een 1-1 Ps. Ivantsoffi ‘Kopi river’ gekocht maar die zien er toch even anders uit).
Ze zijn nog een beetje schuw en heb ze nog niet kunnen uitvangen voor een fotosessie. Via internet kom ik er nog niet helemaal uit. Ik kom foto’s tegen van Gary Lange en van Taoyeah met een hele discussie daarover of het nu Kopi’s of Deky’s zijn. Zie bijgaande link.

Heb vooreerst even een paar plaatjes ‘geleend’ zoals mijn aanschaf eruit ziet. Wat opvalt zijn de twee grote donkerroodbruine vlekken op de beide dorsale vinnen (bij de Kopi River is dat meer een oranje biesje) en donkere staart met lichte biesjes. De ondervinnen zijn nogal geel maar wel met een bruin biesje. Aanvankelijk waren de visjes nogal doorzichtig en bleekjes maar nu worden ze al contrast- en kleurrijker.

Na informatie van LFS bij im/exporteur kreeg hij de volgende info:
We collect this fish from Timika- IrianJaya
Don't change the water so often, feed with live cyclops, arthemia or daphnia

Discussie met goede foto’s:
http://www.rainbow-fish.org/forums/viewtopic.php?t=805&postdays=0&postorder=asc&start=15

foto van Taoyeah: zo’n mannetje als twee druppels water…
- en bij aankoop precies zo bleekjes….
Ook deze foto van Gary Lange lijken de beide mannen op

Wie kan mij zeggen tot welke soort ze horen of hoe ik ze noemen moet.

Re: Pseudomugil ivantsoffi nw import
« Reactie #1 Gepost op: april 06, 2013, 07:42:08 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Ik heb geen idee tot welke soort dit moet gaan behoren. Als het een aparte soort betreft, zou ik ze niet bij je eerder gekochte 'Kopi Rivers' houden. Er komen overigens de laatse tijd veel nieuwe vissen uit de Timika-regio.

« Reactie #2 Gepost op: april 07, 2013, 04:40:19 pm »

Buitenbeentje

• Jr. Member
  • **
  • 95
Even een update en nu met eigen foto's.
Heb een koppeltje uitgevangen en in mijn nieuwe fotobakje (acrylaat koffiebus) gedaan.
Het is vrijwel zeker geen Pseudomugil ivantsoffi 'Kopi river', die zijn uitgesprokener van kleurtjes, blauwere ogen en hebben meer franje in hun 'waaiers'. Omdat ze nog zo schuw zijn heb ik (nog) geen pronkgedrag vast kunnen leggen.
Als ik blader in de rainbowfish bible van Adrian R. Tappin kom ik bij deze soort uit bij Pseudomugil ivantsoffi 'Deky Creek'.

Ik zal ze inderdaad apart houden want halfbakken nakroost hebben we niks aan.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2013, 06:14:30 pm door Buitenbeentje »

« Reactie #3 Gepost op: april 08, 2013, 07:55:57 pm »

bazzboy95

• Newbie
  • *
  • 31
wow dat zijn wel super mooie beestjes

« Reactie #4 Gepost op: januari 03, 2014, 12:10:58 am »

BertE

• IRG Leden
  • Full Member
  • 110
    • Aquariumvereniging Antoni van Leeuwenhoek
Heb ik misschien onlangs een hele school nakweek van deze visjes bij een winkel in Hoogeveen zien zwemmen?  ::)

« Reactie #5 Gepost op: januari 03, 2014, 09:49:16 am »

Buitenbeentje

• Jr. Member
  • **
  • 95
Heb ik misschien onlangs een hele school nakweek van deze visjes bij een winkel in Hoogeveen zien zwemmen?  ::)
Met een beetje combineren en deduceren...idd.  Heb het allermooiste 'sixpack' F1 zelf gehouden om de soort in stand te houden. Ze kweken bijna op commando. Het zijn prachtige visjes, moet er maar eens wat plaatjes van schieten...
De winkels in mijn regio willen graag Pseudomugil soortjes overnemen itt Melanotaenia; is dat bijv. in midden/west nederland beter?

« Reactie #6 Gepost op: januari 03, 2014, 11:04:38 am »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Nee, dat is precies zo in het midden. Ik kan de grotere Melanotaenia's nauwelijks kwijt terwijl de pseudo's makkelijk zijn gegaan.