You are Here:
Mini luchtfilter voor kleine kweekbakjes

Auteur (gelezen 2291 keer)

Mini luchtfilter voor kleine kweekbakjes
« Gepost op: mei 31, 2013, 02:05:25 pm »

darter

• Sr. Member
  • 396
In hele kleine bakjes waarin je pas geboren jonge visjes tijdelijk kan laten opgroeien passen meestal geen filters. Ik denk daarbij aan schaaltjes of aan kleine plastic bakjes. Hierna beschrijf ik hoe je een zeer klein luchtfiltertje kan maken.  Binnen een kwartier is dit af. Het gaat als volgt.

Je hebt nodig:
- Een klein bakje, bijvoorbeeld een oud voerbakje, of je gebruikt bv een flesje waar je de onderkant van af snijt. Zelf heb ik een 250 ml flesje gebruikt van easylife en daar dus de onderkant van af gesneden

- beetje fijn grint.
- filterwatten

- klein stukje filterslang met een diameter van 1a 1,5 cm en lengte ongeveer 5 cm (lengte moet hoger zijn dan het bakje dat je gebruikt)

- luchtslang, lengte afhankelijk van de plaats van je luchtpompje, evt met een terugslagventiel

- klein uitsroom steentje of iets dergelijks en evt. terugslagventiel

- luchtpompje

Stap 1
Snij of zaag de filterslang op de gewenste lenkte. Dit is hoger dan het bakje dat je gaat gebruiken maar lager dan de waterhoogte. Aan een kant van de afgesnede filterslang snij je een paar kleine driehoekige inkepingen.

Stap2
In het midden van het bakje (of de onderkant van het afgesneden flesje) zet je rechtop het stukje filterslang met de inkepingen naar beneden. Met het grint zorg je dat deze in het midden blijft. Je vult daarom het bakje voor de helft met het grint.

Stap 3
De rest van het bakje vul je op met filterwatten.
Je hebt nu 2 lagen in dit filter, het grint voor de "biologische" filtering en de watten voor de mechanische filtering.

Stap 4
Aan de luchtpomp sluit je de luchtslang, evt een terugslagventiel en het uitstroom steentje. Dit uitstroomsteentje moet passen in het stukje filterslang. Het kan ook zonder uitstroomsteentje, maar dan moet je zorgen dat het zuurstofslangetje blijft zitten in de filterslang in je zelfgemaakte filter. Ook werkt het beter als er meer kleine belletjes zijn. Je stopt de zuurstofslang, met of zonder uitstroomsteentje zo diep mogelijk in de filter slang.

Stap 5
Je zet het geheel in je bak en je zet het aan. Vervolgens kan je nog de sterkte meestal regelen met het luchtpompje, of je zet een luchtknijpertje op het luchtslangetje.
In een schaaltje

In een plastic bakje

En wil je het filtertje niet zien, dan zet je er een steen voor.

Filtering is uiteraard maar heel beperkt, maar voor hele kleine kweekbakjes werkt het goed.

Je kan eventueel ook nog klein gaatjes maken in de onderkant en zijkanten, maar zelf ben ik dan bang dat daar dan toch jonge visjes klem komen te zitten en of het er beter van gaat werken denk ik eigenlijk niet.

Mochten er nog vragen zijn, of als iemand nog tips of verbeteringen heeft dan lees ik het hier wel.

Re: Mini luchtfilter voor kleine kweekbakjes
« Reactie #1 Gepost op: juni 05, 2013, 03:24:54 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Mooi complete beschrijving, Darter! Ik maak er een sticky van.