You are Here:
Hypseleotris compressa regenboog?

Auteur (gelezen 7741 keer)

Hypseleotris compressa regenboog?
« Gepost op: juni 24, 2013, 05:50:12 pm »

swanny

• Newbie
  • *
  • 22
Is de Hypseleotris compressa een echte regenboogvis? kun je hem bv houden 3 mannen en 3 vrouwen in 1 aquarium en wat hebben ze nodig aan schuilmogelijkheden, of graven ze een kuil onder een stam?

Re: Hypseleotris compressa regenboog?
« Reactie #1 Gepost op: juni 24, 2013, 08:29:17 pm »

Buitenbeentje

• Jr. Member
  • **
  • 95
  • Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend...
    • Welkom in mijn 'Buitengebied'
Dag Swanny,
Goeie vraag. De hypseleotris compressa hoort tot de familie der (Slaap)Grondels. Ze komen voor in Australie en West papua, waar ook de regenbogen vandaan komen. Voor de regenboogliefhebbers is het een leuke vis erbij en beetje biotoop gevoel. Tja... om er nu wat meer van te hebben, kweken zal niet gaan ivm zout/brak water en heel heel klein voer de eerste dagen voor eventuele honderden larfjes. Ik heb er twee, leken eerst mannen maar zijn toch echt twee vrouwen. Ik schat dat ik ze 10 minuten per maand zie; de hele dag  en nacht schuilen ze weg achter de stronken of dicht gebladerte. Als er maar iemand door de kamer loopt zijn ze weg, dan maar niet eten...  Wat zullen ze zich vervelen. Ik had als proef halfwas Pseudomugil in mijn gezelschapsbak gedaan maar die hadden ze binnen 24 uur verorberd (de twee dames van 8 cm. hadden de buik zichtbaar vol). Je mag ze beide van me hebben, al zal het vangen niet lukken zonder eerst alles uit de bak te halen. Lijkt misschien wat negatief verhaal maar ik geef hier mijn ervaring door en moet jijzelf de afweging maken. De mannen zijn prachtig gekleurd, dat moet je in de winkel al kunnen zien en anders zijn het dieper gekleurde vrouwtjes. Vanmiddag zag ik er nog een tiental in mijn Local Fish Shop (LFS zeggen de amerikanen) waaronder twee mannen.

« Reactie #2 Gepost op: juni 24, 2013, 08:52:00 pm »

swanny

• Newbie
  • *
  • 22
Bedankt voor je reactie buitenbeentje, maar is duidelijk niet mijn vis hoor ik. ik stel je eerlijkheid echt op prijs en als het negatief klinkt zijn de feiten zo, daar kun je niets aan veranderen. Is inderdaad een prachtige vis om te zien.

« Reactie #3 Gepost op: juni 25, 2013, 12:15:47 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 579
Een positiever verhaal van mij: mijn paartje H. compressa laat zich regelmatig zien. Ze eten ook gewoon mee met de rest. Het zijn vissen met een heel ander gedrag dan regenboogvissen. Ze gaan hun eigen gang (negeren en genegeerd worden). Waar mijn regenbogen samenscholen als ze ergens van schrikken, verstoppen de H. compressa's zich dan diep tussen de planten en in holen (maar bij mij dus nooit voor lang). Het zijn ook echte "speurders"/"ontdekkers": ze komen overal in de bak, met een voorkeur voor de onderste waterhelft. Mijn regenbogen gaan nooit echt diep tussen de planten en in de holen in de bak kijken. Ik vind ze wel leuk en interessant zo :)

Het geslachtsonderscheid is niet altijd even duidelijk. Mijn mannetje vertoont niet vaak zijn kenmerkende gekleurdheid (broedstemming). Ik vraag me nog altijd of ze misschien meer/sterker kleuren als er ook een ander mannetje in de bak zit, aangezien ik ze in de aquariumwinkel ook veelal sterker gekleurd zie, terwijl dat toch niet echt een ideale omgeving is voor vissen.

In het wild scholen ze als jonge visjes, later gaan ze gewoon hun eigen gang. Ik zou zeggen dat je voor een paartje minimaal een aquarium van 100 cm moet nemen. Twee paartjes zou ik 150 cm voor nemen: mannen kunnen een territorium vormen.
« Laatst bewerkt op: juni 25, 2013, 12:25:42 pm door HayoAqua »

« Reactie #4 Gepost op: juni 25, 2013, 03:26:13 pm »

swanny

• Newbie
  • *
  • 22
Bedankt voor de positieve reactie. Mogelijk dat er verschil zit in beide koppels tussen import vissen en nakweek. Mogelijk kunnen jullie vermelden wat jullie in bezit hebben.

« Reactie #5 Gepost op: juni 25, 2013, 03:28:33 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 579
Bedankt voor de positieve reactie. Mogelijk dat er verschil zit in beide koppels tussen import vissen en nakweek. Mogelijk kunnen jullie vermelden wat jullie in bezit hebben.

Alle vissen zijn wildvang. Het is (nog) niet mogelijk te kweken met H. compressa. Volgens mij is het alleen ooit op een Japanse universiteit gelukt (?) :P

« Reactie #6 Gepost op: juni 25, 2013, 08:32:05 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903

Alle vissen zijn wildvang. Het is (nog) niet mogelijk te kweken met H. compressa. Volgens mij is het alleen ooit op een Japanse universiteit gelukt (?) :P

En in een vijver in Australië, voor zover ik heb begrepen. Ik heb van een andere Hypseleotris (cyprinoides) wel eens eieren en jongen gehad (die zijn echt heeeeeeeeeeeeeeeeeel klein). Het waren er zeker duizend, maar na 2-3 dagen was alles dood.

Ik heb ook de compressa's. Drie stuks, vermoedelijk 2 mannen en 1 vrouw. Die doen het erg goed. De mannen zijn vaak fraai gekleurd en zitten elkaar niet te veel in de weg.

« Reactie #7 Gepost op: juni 28, 2013, 12:34:27 am »

Simon

• Jr. Member
  • **
  • 68
Ik heb ook een paartje. De man toont met een zekere regelmaat zijn prachtige kleuren. Maar als hij niet in de stemming is lijkt hij erg veel op het vrouwtje. Schuw zijn ze wel, hoewel ze toch ook wel te voorschijn komen als er wordt gevoerd.
Ze hebben al mijn garnalen opgegeten. Terwijl die mijn bak zo mooi algvrij hielden.
Interessante vissen als je niet al te hoge eisen stelt aan de zichtbaarheid.

« Reactie #8 Gepost op: juni 28, 2013, 07:29:47 am »

swanny

• Newbie
  • *
  • 22
Bedankt voor alle reacties. Ik wil ze echter wel echt zien en mijn garnalen wil ik ook behouden. Is dus niet mijn vis, maar er zijn genoeg andere mooie soorten

« Reactie #9 Gepost op: juni 28, 2013, 12:02:44 pm »

Buitenbeentje

• Jr. Member
  • **
  • 95
Bedankt voor alle reacties. Ik wil ze echter wel echt zien en mijn garnalen wil ik ook behouden. Is dus niet mijn vis, maar er zijn genoeg andere mooie soorten

maarre...ook regenbogen houden van 'een broodje garnaal' ; ongepeld dat weer wel

« Reactie #10 Gepost op: juni 28, 2013, 12:26:00 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 579

maarre...ook regenbogen houden van 'een broodje garnaal' ; ongepeld dat weer wel

Ik wilde hetzelfde zeggen.

Wat meer zekerheid geeft kiezen voor kleinere regenboogvissoorten: Melanotaenia praecox, Melanotaenia pygmaea, Melanotaenia ogilbyi.

« Reactie #11 Gepost op: juni 29, 2013, 05:06:17 pm »

swanny

• Newbie
  • *
  • 22
Elke vis lust denk ik wel een garnaaltje, maar de compressa zit meer verborgen en bij de grond dan de andere regenbogen. Daarom zullen hun ook de laatste garnaaltjes opsmullen denk ik. Bij de overeige zullen altijd wel een paar garnalen overleven

« Reactie #12 Gepost op: juni 29, 2013, 05:32:02 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 579
Elke vis lust denk ik wel een garnaaltje, maar de compressa zit meer verborgen en bij de grond dan de andere regenbogen. Daarom zullen hun ook de laatste garnaaltjes opsmullen denk ik. Bij de overeige zullen altijd wel een paar garnalen overleven

Ligt een beetje aan welke soort garnalen je hebt (snel voortplantend of niet) en de vraag is ook of je ze nog ziet (garnalen verstoppen zich vaak goed als het onveilig in de bak is).

« Reactie #13 Gepost op: juni 29, 2013, 10:42:43 pm »

Buitenbeentje

• Jr. Member
  • **
  • 95
Niet alleen de Hyp. compressa, maar eigenlijk alle grotere regenbogen hebben de hele dag honger en roven nog wel eens een garnaal of een visje (foto onlangs van Hansopje met Ps.furcatus in een grote muil). Met de kleinere zoals Mel. maccullochi en even grote regenbogen zal dat wat meevallen.

« Reactie #14 Gepost op: juni 30, 2013, 09:17:29 am »

swanny

• Newbie
  • *
  • 22
Tja, dat heb ik gelezen, maar om een of andere reden zie ik vaak geen foto's erbij staan. Er wordt dan wel naar gerefereerd, dus ze moeten er zijn, maar ik zie ze niet. bij andere items zie ik wel foto's, waar zou dat aan liggen?