You are Here:
Pseudomugil ivantsoffi

Auteur (gelezen 3688 keer)

Pseudomugil ivantsoffi
« Gepost op: augustus 07, 2013, 10:41:07 pm »

gerhar

• IRG Leden
  • Sr. Member
  • 405
Vorige week heb ik in een LFS te Amersfoort 14 Pseudomugil ivantsoffi wildvang opgehaald.
Weet helaas niet uit welke regio ze komen.

Hier een foto van de vissen

Re: Pseudomugil ivantsoffi
« Reactie #1 Gepost op: augustus 08, 2013, 12:18:23 am »

Buitenbeentje

• Jr. Member
  • **
  • 95
  • Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend...
    • Welkom in mijn 'Buitengebied'
Vorige week heb ik in een LFS te Amersfoort 14 Pseudomugil ivantsoffi wildvang opgehaald.
Weet helaas niet uit welke regio ze komen.

Hoi Gerard,  Een paar maanden geleden was er ook een import van dezelfde, daar heb ik toen 4 in Zwolle van kunnen bemachtigen. Het was import uit Singapore en de importeur heb ik gevraagd om bij de exporteur te informeren: ' We collected them in the Timika region'. Als ik de foto's van Gary Lange bezie hebben we beiden nu de Ps. ivantsoffi Deky Creek. De Kopi river is echt anders en geler in de vinnen, deze zijn overwegend roodbruin overall. Ze kweken erg gemakkelijk, heb nu een 86 jongen ervan (van halfwas tot speldeknop).  Het verging mij net zo als je nieuwe Werneri's... direct na aankoop eitjes. Van de 10 die ik bij de ouders had gelaten zijn er maar drie van groot geworden, dus om ze te behouden voor onze hobby lijkt het me beter de speldeprikjes direct apart te zetten. De jongen zijn direct al erg blauw in ogen en buik. En direct ook vinniger gedrag dan Ps. gertrudae spp. Succes!

« Reactie #2 Gepost op: augustus 08, 2013, 11:31:54 am »

gerhar

• IRG Leden
  • Sr. Member
  • 405
Ze zijn inderdaad overwegend roodbruin, ook deze zijn hier al druk aan het pronken.
Als ik geen ander antwoord krijg dan houd ik de Ps. ivantsoffi Deky Creek aan.
Als ik er mee wil kweken dan haal ik meestal een dot mos uit de bak die ik dan in een kweekbak hang, zie dan wel wat eruit komt.
Meestal zijn er rond de twintig stuks, voor mij is dat genoeg. ;)

« Reactie #3 Gepost op: augustus 13, 2013, 02:41:10 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Ik vind de eieren van deze soort nogal fors vergeleken met andere pseodo's. Ik heb de Kopi River. Zijn de eieren van jullie soort ook zo groot?

« Reactie #4 Gepost op: augustus 13, 2013, 10:43:17 pm »

gerhar

• IRG Leden
  • Sr. Member
  • 405
Ik vind de eieren van deze soort nogal fors vergeleken met andere pseodo's. Ik heb de Kopi River. Zijn de eieren van jullie soort ook zo groot?

Heb hier nog geen ei gezien, maar ben er dan ook nog niet gericht mee aan het kweken :D

« Reactie #5 Gepost op: december 29, 2013, 08:51:02 pm »

gerhar

• IRG Leden
  • Sr. Member
  • 405
Vorige week heb ik een jong ivantsoffi uit de bak gevangen en in een kweekbak gedaan.
Eitjes niet gezien, maar het jong is vergeleken met de andere Ps. soorten vrij groot.
Gisteren een tweede jong eruit gevangen maar deze heeft de nacht niet overleeft.

Hier een foto van het eerste jong van ruim een week oud.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2013, 11:55:21 am door gerhar »

« Reactie #6 Gepost op: december 29, 2013, 10:12:56 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Volgens mij de enige soort die vanaf de geboorte blauwe oogjes heeft. Makkelijk herkenbaar.

« Reactie #7 Gepost op: december 30, 2013, 11:00:40 am »

Buitenbeentje

• Jr. Member
  • **
  • 95
  • Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend...
    • Welkom in mijn 'Buitengebied'
Mooi mooi. Als je er eentje of twee ziet komen er vast meer. Meestal leggen ze tot tien eitjes per dag. Zoals Hans al aangeeft, direct herkenbaar aan de fel blauwe oogjes. Direct bij de geboorte kun je de verschillen tussen de Pseudomugilsoorten al wat herkennen. Bijv. Ps. ivantsoffi heeft grote blauwe ogen, wat blauwe weerschijn daarop in buik en zwemblaasje, ze zijn direct glazig okergeelachtig. De Red Neons hebben ietsje minder blauwe ogen en zijn vaak erg donker tot zwart de eerste paar dagen. De Ps. cf. Dekai Village heeft nog feller blauwe ogen en hele blauwe buik en daar kun je ze wekenlang aan herkennen. De Ps. Aru II heeft bij de geboorte nagenoeg geen blauwe ogen, (en dat zou ik er (weer?) in willen kweken/selecteren).

« Reactie #8 Gepost op: december 30, 2013, 11:05:39 pm »

gerhar

• IRG Leden
  • Sr. Member
  • 405
Dat van die blauwe oogjes was me helemaal nog niet opgevallen, maar inderdaad het zijn echt felle blauwe oogjes.
Inmiddels de ouders overgezet naar een andere bak, nu maar afwachten of er inderdaad nog meer jongen zich laten zien. ;)

« Reactie #9 Gepost op: januari 02, 2014, 11:40:39 am »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Er staat in 'Fishes of Sahul' een artikel over deze soort en over de kweekervaringen. De foto's op de cover zijn van mij, yeah!  8)

« Reactie #10 Gepost op: januari 02, 2014, 03:56:09 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 579
Er staat in 'Fishes of Sahul' een artikel over deze soort en over de kweekervaringen. De foto's op de cover zijn van mij, yeah!  8)

Cool! 8)