You are Here:
Plotselinge sterfte Pseudomugil Red Neon

Auteur (gelezen 2748 keer)

Plotselinge sterfte Pseudomugil Red Neon
« Gepost op: september 03, 2013, 10:37:51 pm »

Buitenbeentje

• Jr. Member
  • **
  • 95
  • Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend...
    • Welkom in mijn 'Buitengebied'
Wie o wie weet raad!  Afgelopen weken raak ik steeds een enkel vrouwtje kwijt {door sterfte} uit mijn zo mooi opgezette  kweekgroep van 32 stuks. Het is een mix van import, nederlandse aankoop en een 20 eigen kweek 2013 daaruit. Ze zwemmen in een 60 literbak, die goed draait en goed beplant. Intern filter en regelmatig een 40% verversing. Het zijn nagenoeg volwassen vrouwtjes en prima op kleur. De mannen zijn kerngezond en pronken de hele dag door.
Symptomen:
- Het begint met wat afwijkend gedrag, eerst onbeweeglijk hangen en niet bang; dan plots zonder aanleiding onbesuisd gedrag op topsnelheid.
- De volgende dagen zie je de rug krommer worden en dat eindigt in een soort letter C vorm als een halve maan
- Dan treedt verdere vermagering in en gaan ze schoksgewijs zwemmen en soms even ondersteboven
- De volgende dag met een pincet dood van de bodem rapen.
- Het betreft uitsluitend de mooiste/ grootste vrouwtjes, nu al bijna 4 stuks, elke week eentje.

Heeft iemand dit vaker gehoord of meegemaakt?  En als ze pijn hebben waaraan dan?

Re: Plotselinge sterfte Pseudomugil Red Neon
« Reactie #1 Gepost op: september 15, 2013, 01:50:05 am »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Vreemd eigenlijk als het alleen de vrouwtjes zijn. Komen die ook uit verschillende bronnen? Is de sterfte inmiddels gestopt?

« Reactie #2 Gepost op: september 15, 2013, 09:32:08 pm »

Buitenbeentje

• Jr. Member
  • **
  • 95
Vreemd eigenlijk als het alleen de vrouwtjes zijn. Komen die ook uit verschillende bronnen? Is de sterfte inmiddels gestopt?
Ben nu met vakantie en blijf nog weekje weg, mijn verzorger meldde gisteren dat er eentje op de bodem lag in mijn andere bak in de kweekkamer. Daarin had ik een week terug al het begin van gezien bij twee halfwas vrouwtjes, nl. iets krom in de rug. Dus in totaal nu 6 vrouwtjes dood.  Dat zijn 3 aangekochte van vorig jaar uit twee verschillende aanschaffingen, 2 eigen kweek van december en dus nu weer eentje eigen kweek in uitzwembak. Dus minimale verschillen in watersamenstelling en voer. En degeneratie van importvissen kan ik nog niet geloven, dit is F1 uit een mix van genen. Ze hebben de laatste tijd wel verse artemia nauplien gekregen omdat ik de kweek wil starten rond december. De mannen zijn normaal attent en er zijn voldoende vrouwtjes zodat ze niet steeds opgejaagd worden.
Ik zal het moeten blijven volgen, heb geen ideewat ik eraan kan doen.

« Reactie #3 Gepost op: februari 15, 2014, 09:25:31 pm »

Buitenbeentje

• Jr. Member
  • **
  • 95

De vrouwensterfte komt niet meer voor sinds de jaarwisseling. Inmiddels een 20 jongen van 3-8 mm uit de overgebleven vrouwen.
Remedie (?): Preventief wormkuurtje, vaker waterverversen met leidingwater en water wat aangehard met KH-plus omdat de hardheid rond de dH4 was. De Red-Neon-bak heeft eigen netje en eigen emmer en ben wat hygiƫnischer voor mezelf geworden. Kww

« Reactie #4 Gepost op: februari 16, 2014, 07:43:07 am »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Goed om te horen dat het gestopt is.