You are Here:
Kleur-variatiebreedte Pseudomugil gertrudae cf. Aru II

Auteur (gelezen 1854 keer)

Kleur-variatiebreedte Pseudomugil gertrudae cf. Aru II
« Gepost op: februari 15, 2014, 09:10:54 pm »

Buitenbeentje

• Jr. Member
  • **
  • 95
  • Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend...
    • Welkom in mijn 'Buitengebied'
Vandaag ontdekte ik iets heel leuks. Heb drie bakken vol met bijna identieke Pseudomugil gertrudae Aru II nakweek vanaf jl. zomer. Het gaat als een speer tot op vandaag. Bekend is dat er behoorlijk wat variatie in kan zitten, om maar wat te noemen... bleekneusjes, intensief grijs, okergele vinnen, heldergele vinnen, zonder, of met één of liever twee gele stippen in de staartpunten. Maar er zit in één bak tussen ruim 100 stuks één mannetje die niet okergeel toont maar lekker dieprood in front, alle vinnen en een staart met twee duidelijke helderrode uiteinden. Erg mooi om te zien, maar vangen voor een foto ben ik maar mee gestopt  :(. Ik dacht eerst dat er een Ps. Red-Neon / M. m. Harvey Creek tussen zwom maar de stip- en streeptekening en type is exact een Aru II maar dan in rode ipv okergele variant.
Mijn vragen:
1. Weet iemand van jullie of dit vaker voorkomt en of deze mutatie/variatie vast te leggen is.
2. Is er bij deze vissen ook sprake van geslachtsgebonden, dominante of recessieve vererving, of dat beide geslachten 'split/drager' kunnen zijn voor die 'roodfactor'?
3. De Aru IV kom je niet meer tegen, maar hoe waren die anders van kleur?

N.B. Terugkruisen dit najaar met (wie van de drie?) moeder(s) ga ik zeker doen om 12,5% of 25% rode mannen terug te krijgen.
Bij de dochters zie ik nog niets bijzonders.
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2014, 09:14:23 pm door Buitenbeentje »

Re: Kleur-variatiebreedte Pseudomugil gertrudae cf. Aru II
« Reactie #1 Gepost op: februari 26, 2014, 05:44:42 pm »

Buitenbeentje

• Jr. Member
  • **
  • 95
Heb hedenmiddag het ene jonge oranje mannetje veiliggesteld en in de Rio bij een paar broers gezet. Opvallend leuk verschil van kleur!
Laat nu juist precies de batterij van mijn camera het na drie foto's afweten, maar toch nog een toonbaar plaatje als bijlage.

« Reactie #2 Gepost op: april 06, 2014, 05:17:12 pm »

Marck

• IRG Leden
  • Full Member
  • 101
Vraagje...
Ik Zie bij de red neon's ook een puntje op de staart... Iets wat vaker terugkomt? Volgens de winkeliers hebben Ze de vissen van jou... Ik zie het bij 2 mannetjes.. Mijn 'wildvang' heeft nog te weinig tekening om t bij hen te onderscheiden...

« Reactie #3 Gepost op: april 12, 2014, 08:42:39 am »

Buitenbeentje

• Jr. Member
  • **
  • 95
Komt allemaal goed Marck. Probeer bij nakweek maar goed op te letten of 'alles erop en eraan' zit qua kleur en tekening. De betere vissen hebben allen tekening/kleur in de staartpunten dat geldt niet alleen voor de Ps. gertrudae Aru II, en Ps. gertrudae ' Dekai Village' maar ook voor de Ps. paskai Red Neon (m.n. de mannen)

« Reactie #4 Gepost op: augustus 15, 2017, 06:50:32 pm »

peaceman

• IRG Leden
  • Jr. Member
  • 57
wat is het verschil tussen ar 2 en 4 dan ??