You are Here:
Klein levend voer

Auteur (gelezen 3930 keer)

Klein levend voer
« Gepost op: april 15, 2011, 05:59:12 pm »

Hansopje

• Hero Member
  • 903
Vanmiddag ben ik even snel naar het poeltje gegaan waar ik vorig jaar veel watervlooien kon vangen. Het water krioelt van klein leven op het moment. Niet alleen watervlooien, maar ook kreeftachtigen en ander gespuis. Er waren ook veel libellelarven bij, maar die heb ik eruit kunnen zeven en in de tuinvijver gegooid. Daar zaten de zonnebaarsjes en windes van te smullen. Alle kleine beestjes zijn bedoeld voor het jongbroed en de grotere gaan naar de volwassen vissen.

Hier een foto van wat er zoal in het water beweegt.

Re:Klein levend voer
« Reactie #1 Gepost op: april 17, 2011, 10:22:09 pm »

gerhar

• IRG Leden
  • Sr. Member
  • 407
Gisteren ook maar eens geprobeerd om klein levend voer voor mijn vissen te vangen. Dit lukte want ook hier in de poel krioelt het van klein leven ;)

« Reactie #2 Gepost op: april 18, 2011, 01:25:11 pm »

Marco van den Boogert

• Jr. Member
  • **
  • 75
bij mij nog niet, heeeeel klein allemaal nog en het water is nogal koud. Het is ook "open" stilstaand water. Ik denk met het warme weer van de komende week wel hard kan gaan dus ik blijf het in de gaten houden.

« Reactie #3 Gepost op: oktober 17, 2011, 12:38:26 pm »

darter

• Sr. Member
  • 396
Oud topic, maar toch even een vraagje.

Ik woon zelf naast een sloot die ook vol leven zit, watervlooien, muggenlarven en nog veel meer. Als ik er met een fijnmazig netje doorheen wapper, dan zit deze gelijk vol. Ik ben echter zelf altijd bang dat er ook ziektes en beestjes die je niet in je aquarium wilt hebben mee kunnen komen (libelle larven). Er zwemmen ook veel eenden in en ik heb begrepen dat die nog weleens ziektes kunnen overbrengen. Wat is jullie ervaring hiermee. Of valt het wel mee en kan je het gewoon als levend eten geven. Hoe kan je nu alles op een makelijke manier sorteren, dus de watervlooien en de muggenlarven etc. en de "troep" die je niet in je aquarium wilt. Wordt het gewoon levend gegeven of vriezen jullie het eerst in?

« Reactie #4 Gepost op: oktober 17, 2011, 02:42:17 pm »

Hansopje

• Hero Member
  • 903
Ik zeef meestal het water eerst met een netje met grote gaten. Dan haal je er de meeste troep wel uit. Dan een netje met kleinere gaatjes, zodat ik het allerkleinste voer voor jonge visjes hou en het grotere voor volwassen vissen. Ik haal handmatig de libellelarven en ander spul wat ik niet vertrouw eruit. Eigenlijk nooit problemen mee gehad. Je moet ook niet uit sterk vervuilde watertjes voer halen, lijkt me. Langs de snelweg zou ik niet zo snel doen.

« Reactie #5 Gepost op: oktober 17, 2011, 09:38:13 pm »

boesemani

• Full Member
  • 109
Ik doe het net als Hansopje, eerst door een grover netje, er zijn ook speciale zeefjes te koop in de aquariumhandel, van grof naar zeer fijn.
Ik gooi het er al 2 jaar zonder problemen in, zelfs kroos daar zijn mijn boesi's gek op, ze peuzelen keurig het worteltje eraf en eten alleen het blaadje op...
Oh ja en naast een spoorlijn moet je ook niet zijn: ijzerdeeltjes!
de regenboosvis: de mooiste die er is!

Re: Klein levend voer
« Reactie #6 Gepost op: februari 07, 2015, 10:49:36 pm »

peaceman

• IRG Leden
  • Jr. Member
  • 57
eten grote regenbogen de libellelarven niet op dan

Re: Klein levend voer
« Reactie #7 Gepost op: februari 20, 2015, 01:45:40 pm »

Hansopje

• Hero Member
  • 903
eten grote regenbogen de libellelarven niet op dan

Als ze ze kunnen vinden wel, maar die larven zijn helaas niet zo dom om in het zicht van de vissen hun leven te slijten.