You are Here:
Hoeveel verschillende Pseudomugil soorten bij elkaar?

Auteur (gelezen 3232 keer)

Hoeveel verschillende Pseudomugil soorten bij elkaar?
« Gepost op: april 16, 2015, 11:17:31 am »

MdWeert

• Newbie
  • *
  • 5
Beste forumgenoten,

Ik heb een rio 400 (150x50x60)

Ik zit er aan te denken om hier een regenboogbak van te maken.

Mijn vraag is eigenlijk hoeveel verschillende soorten bij elkaar kunnen en hoe groot de groep dan moeten/kunnen zijn.

Ik vind de Pseudomugil gertrudae//Pseudomugil Paskai//Pseudomugil furcatus erg mooi.

Eventueel zou ik daar ook Melanoteania preacox bij willen. En evt een goerami koppel maar wel nieuw guinea dan. En als kla- op de vuurpijl zijn  iriatherina werneri ook erg mooi!

Dit is waarschijnlijk allemaal teveel gevraagd dus graag wat advies wat evt wel bij elkaar zou passen en tips voor misschien andere vissoort want heb het idee dat deze allemaal in de middenzone zwemmen.

Ik hoor graag van jullie!

~Melvin~
« Laatst bewerkt op: april 16, 2015, 11:19:41 am door MdWeert »

Re: Hoeveel verschillende Pseudomugil soorten bij elkaar?
« Reactie #1 Gepost op: april 16, 2015, 02:09:17 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Ik zelf vind het altijd mooier om een grote groep van dezelfde soort te houden en daarbij dan een groep(je) als contrast bij die eerste groep. Zo zou ik me kunnen voorstellen dat je een flinke groep P. furcatus aanschaft (15-20 stuks) en daarbij dan een groep M. praecox (8-10 b.v.). Deze vissen zwemmen een beetje door de hele bak heen, alleen de onderste regionen worden niet al te veel bezocht. Daar zou je dan een groepje corydorassen kunnen houden. Die ruimen dan de voedselresten nog op die de regenbogen eventueel niet zien. Het overwegende geel van de furcatussen geeft een mooie aanvulling bij het blauwe van de praecoxen. Ik vind I. werenri's meer iets voor een speciaalbak.

« Reactie #2 Gepost op: april 16, 2015, 02:24:54 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 579
Als aanvulling op twee schooltjes zou je nog kunnen kiezen voor een harem Tateurndina ocellicauda's (pauwooggrondels), ook Nieuw-Guinea.

Goerami's komen van nature niet voor op Nieuw-Guinea, zijn daar echter wel hier en daar te vinden (door mensen uitgezet).

« Reactie #3 Gepost op: april 16, 2015, 02:29:26 pm »

MdWeert

• Newbie
  • *
  • 5
Okay bedankt voor je reactie.
Het lijkt me inderdaad ook erg mooi om dat geel en blauw te hebben. Is 20 zo'n beetje max voor mijn bak?

Corydoras zijn leuk maar verkeerde wereld deel. Dan liever wat botia sidthimunki of zijn er andere nieuw guinea regio bodem bewoners?

« Reactie #4 Gepost op: april 16, 2015, 02:31:18 pm »

MdWeert

• Newbie
  • *
  • 5
Pauwooggrondel zijn indd ook een goede optie!

Harem 2 m 4 v?

« Reactie #5 Gepost op: april 16, 2015, 02:32:03 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Begin eerst eens met die 20. Als het niet al te druk wordt, kun je nog uitbreiden.

Hypseleotris compressa staan ook genoteerd als grondels, maar die blijven niet op de bodem. Die zitten ook meer in het middensegment. Ik ken zo snel geen echte bodembewoners uit PNG (althans die hier te krijgen zijn).

edit: ook pauwooggrondels zijn geen echte bodembewoners helaas.

« Reactie #6 Gepost op: april 16, 2015, 02:48:33 pm »

MdWeert

• Newbie
  • *
  • 5
Ok ok klinkt goed allemaal.

Ik ga eerst in juni op vakantie Daarna ga ik pas me aquarium indraaien. Ik hou jullie wel op de hoogte!

Ook nog een vraag kwa planten met deze groep voorstellen?

Die hypseleotris heb ik in de winkel gezien en zagen er niet uit. Foto's op interessantnet zien er wel erg mooi uit. Ligt dat aan winkelBak?
« Laatst bewerkt op: april 16, 2015, 02:54:29 pm door MdWeert »

« Reactie #7 Gepost op: april 16, 2015, 02:53:17 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Het is erg lastig om planten uit dit gebied aan te schaffen. Ik heb zelf daarom 'universele' planten. Gewoon kiezen wat je mooi vindt dus.

« Reactie #8 Gepost op: april 19, 2015, 02:25:40 am »

Eric

• Global Moderator
  • Jr. Member
  • 86
Die hypseleotris heb ik in de winkel gezien en zagen er niet uit. Foto's op interessantnet zien er wel erg mooi uit. Ligt dat aan winkelBak?
Inderdaad zie je bij compressa's meestal weinig kleur in de winkel, net als bij de meeste regenbogen (maar soms kunnen ze ook in de winkel volledig op kleur komen). Het mooist zijn ze uiteraard als ze actief aan het baltsen of afzetten zijn, maar eenmaal in de bak zijn ze ook "gewoon" best mooi, redelijk wat rood in de vinnen en zo, vaak kleuren ze nog extra tijdens het voeren.

Ik heb er een flink aantal van in mijn grootste aquarium. Ik dacht lang dat ik alleen maar mannen had, tot ik ze een keer zag afzetten, ik kocht er tot die tijd regelmatig wat bij in de hoop dat het vrouwtjes zouden zijn. Ik heb wel de indruk dat er meestal meer mannen dan vrouwen in de winkel zitten.

Bij mij zwemmen ze overigens altijd vooraan, dat is niet bij iedereen zo.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2015, 02:31:50 am door Eric »

« Reactie #9 Gepost op: april 19, 2015, 02:43:31 am »

Eric

• Global Moderator
  • Jr. Member
  • 86
Voor wat betreft grondels zijn misschien de woestijngrondels (Chlamydogobius eremius) iets? Of een Stiphodon soort, komen in elk geval uit Aziƫ, en afhankelijk van de soort behoorlijk dicht bij Nieuw-Guinea. Rhinogobius is een ander geslacht grondels dat interessant kan zijn. Ligt er een beetje aan hoe streng je wilt zijn en daarmee hoe moeilijk je het jezelf wilt maken (maar komen furcatussen en praecoxen elkaar in het wild ooit tegen)?

Ik vermoed dat in het spoor van regenboogvissen en blauwoogjes andere typen vissen, zoals grondels, ook uit Nieuw-Guinea gaan opduiken.