You are Here:
webwinkel Matavi te Meppel - collectie regenboogvissen

Auteur (gelezen 3606 keer)

webwinkel Matavi te Meppel - collectie regenboogvissen
« Gepost op: juni 27, 2015, 08:09:49 am »

Karper

• IRG Leden
  • Newbie
  • 12
Goedemorgen,

Gisteravond zag ik op marktplaats advertenties van deze winkel.
Nu weet ik niet wat ik voor moet stellen bij Boesemani-rood overigens.

Enfin, ik wou dit even delen.

Gr. Jan

Re: webwinkel Matavi te Meppel - collectie regenboogvissen
« Reactie #1 Gepost op: juni 27, 2015, 10:30:13 am »

Eric

• Global Moderator
  • Jr. Member
  • 87
Boesemani's komen voor in twee kleurvormen, een waarbij het oranje richting rood gaat, bij de andere gaat het richting geel. Maar de foto die bij de "boesemani red" staat is gewoon een rode regenboogvis, Glossolepis incisus. Kost dan wel twee euro meer dan de andere rode regenboogvis waarmee ze adverteren. :(
Weinig kans dat ik ooit regenboogvissen van ze zal kopen.

« Reactie #2 Gepost op: juni 27, 2015, 10:41:57 am »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 582
Dat getuigt inderdaad wel van zo weinig kennis en opzet/slordigheid, dat ik deze webwinkel ook zal overslaan...

« Reactie #3 Gepost op: juni 27, 2015, 11:01:33 am »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 582

Als de herkomst zeker is, wordt deze in het IRG wel aangeduid als "Ajamaru".

En bij deze M. boesemani gaat het dus meer richting rood:

Als de herkomst zeker is, aangeduid als "Lake Aitinjo".

Daarnaast is er ook nog een vorm die speciaal gekweekt/geselecteerd is op de rode kleur. Die wordt in het IRG "Rote Ausleseform" genoemd. Ik kan hier zo snel geen foto van vinden...

« Reactie #4 Gepost op: juni 27, 2015, 11:04:39 am »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 582
Tot slot bestaat er ook nog een klein blijvende M. boesemani:

Aangeduid als "Sungai Kromsa".

« Reactie #5 Gepost op: juni 27, 2015, 11:19:41 am »

Karper

• IRG Leden
  • Newbie
  • 12
Toch hebben ze wel een collectie staan die lang niet elke winkel heeft (zeggen ze).
Enfin, binnenkort ga ik eindelijk die 150 cm bak kopen voor in de huiskamer met regenboogvissen als uitgangspunt en een schooltje Corydoras op de bodem.

Suggesties voor een visbestand?

« Reactie #6 Gepost op: juni 27, 2015, 11:27:21 am »

Eric

• Global Moderator
  • Jr. Member
  • 87
Overigens, hier is de bron van de foto die ze hebben gebruikt: http://www.rainbowfish.info/forum/viewtopic.php?t=1379. Foto gemaakt door Sara Schneider, absoluut incisus (ik wilde er zeker van zijn dat ik geen pseudoincisus had aangewezen als incisus :) )

« Reactie #7 Gepost op: juni 27, 2015, 11:29:34 am »

Eric

• Global Moderator
  • Jr. Member
  • 87
Toch hebben ze wel een collectie staan die lang niet elke winkel heeft (zeggen ze).
Absoluut, die zie je niet bij elke winkel terugkomen. Maar ik zie weinig vindplaatsvermeldingen, en dat maakt de vissen voor de serieuze hobbyist weinig interessant.
Bovendien staan er meer fouten. B.v. de "[Melanotaenia] splendida australis super red" is a) tegenwoordig gewoon "M. australis", en b) de foto die er bij staat is duidelijk van een M. (splendida) inornata variant. (bron foto: http://rainbowfish.angfaqld.org.au/Inornata.htm, gemaakt door Gunther Schmida).
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2015, 11:45:16 am door Eric »

« Reactie #8 Gepost op: juni 27, 2015, 11:32:10 am »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 582

Zijn redelijk verkrijgbaar via de groothandels, zou je in principe ook via je lokale aquariumwinkel kunnen bestellen. Zie ook Aquaria Veldhuis die ongeveer hetzelfde doet: www.aquariaveldhuis.nl/index.php?categoryID=1018&merk=VISSEN&merkID=275&nop=1

« Reactie #9 Gepost op: juni 27, 2015, 03:54:44 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 582
Enfin, binnenkort ga ik eindelijk die 150 cm bak kopen voor in de huiskamer met regenboogvissen als uitgangspunt en een schooltje Corydoras op de bodem.

Suggesties voor een visbestand?

Om hier even op verder te gaan: met 150 cm heb je heel veel keuze :P  Persoonlijk vind ik 1 soort (middel)grote regenboogvissen en 1 soort kleinere regenboogvissen voor dit formaat wel een goede combinatie.

« Reactie #10 Gepost op: juni 29, 2015, 07:08:31 pm »

Marck

• IRG Leden
  • Full Member
  • 101
Dag mensen...
Ja ik woon in Nijeveen bij Meppel en ben bekend bij de winkel..
Niet mijn favoriet voor vissen maar behulpzaam, schuilt geen opzet achter is mijn indruk.
Het zijn wel vooral handelaren...

Mijn vraag aan jou hayo.. Als je meer dan 2 soorten doet heb jij het er vaak over dat je dat niet mooi vindt, klopt toch?
Heeft dat te maken met lauter persoonlijke voorkeur?  Of zit er nog een ander aspect bij in bijvoorbeeld gedragsverandering?
Ik snap dat t onrustig kan worden en de maat van de bak moet volstaan en zie ook wel bakken met meerdere soorten die ik bejubel.
Mijn ervaring met de vorige groep: M. Red neon. Telmatherina ladigesi, M. Preacox en iriatherina's was zeer positief. Ze bleven hun specifieke 'Pronk'gedrag tonen op hun eigen wijze. Vond t een mooie eenheid misschien herinner je de foto's nog?

« Reactie #11 Gepost op: juni 30, 2015, 11:30:17 am »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 582
Mijn vraag aan jou hayo.. Als je meer dan 2 soorten doet heb jij het er vaak over dat je dat niet mooi vindt, klopt toch?
Heeft dat te maken met lauter persoonlijke voorkeur?  Of zit er nog een ander aspect bij in bijvoorbeeld gedragsverandering?
Ik snap dat t onrustig kan worden en de maat van de bak moet volstaan en zie ook wel bakken met meerdere soorten die ik bejubel.
Mijn ervaring met de vorige groep: M. Red neon. Telmatherina ladigesi, M. Preacox en iriatherina's was zeer positief. Ze bleven hun specifieke 'Pronk'gedrag tonen op hun eigen wijze. Vond t een mooie eenheid misschien herinner je de foto's nog?

Nou ja, ik gebruik het als een soort algemene richtlijn dat voor een bak van 1,20-1,50 meter twee Melanotaenia-/Chilaterina-/Glossolepis-soorten passend is (aangenomen dat je beide soorten ook in een redelijk aantal houdt). Een Pseudomugil-soort, Iriatherina werneri of bijv. een grondelsoort erbij is/oogt heel anders en zou ik, persoonlijk, ook eerder doen dan nog een derde of vierde soort Melanotaenia-/Chilaterina-/Glossolepis toevoegen. Dus ik denk dat we niet heel erg van mening verschillen? :P

Er zijn ook mensen die een grote bak met een grote groep van maar 1 soort het mooiste/beste vinden. En er zijn mensen die graag een soort "Fischsuppe" zien: zolang het past binnen de hoeveelheid water en filtercapaciteit, lijkt het me verder niet "fout". Het zou alleen niet mijn eerste keuze zijn :P
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2015, 11:38:15 am door HayoAqua »

« Reactie #12 Gepost op: juli 03, 2015, 08:09:29 pm »

Marck

• IRG Leden
  • Full Member
  • 101
Ha hayo, dank void je antwoord, idd we schelen niet zo veel van menig..
T is alleen zo lastig, al die mooie vissen en dan maar zo weinig kunnen houden