You are Here:
Kunnen melanotaenia praecox in diapauze gaan?

Auteur (gelezen 2492 keer)

Kunnen melanotaenia praecox in diapauze gaan?
« Gepost op: augustus 29, 2015, 04:36:13 pm »

visje

• Newbie
  • *
  • 16
Ik heb me hier aangemeld omdat ik een hele vreemde ervaring heb met melanotaenia praecox.

Sinds februari heb ik geen regenboogvissen meer.

In juni had ik vissen besteld in Nederland en ook voor een vriendin vuurzalmpjes. Omdat ze deze niet dadelijk kon komen halen heb ik ze 5 dagen in een ingedraaid  aquarium gestoken dat al een tijdje leeg stond. Voordien zaten er ancistrussen in.
Ik heb het aquarium eventjes heringericht voor de vuurzalmpjes en ook een stuk droog hout, dat ik eerder gebruikt had bij de diamantregenboogvisjes in het aquarium gestoken.

Enkele dagen nadat de vuurzalmpjes waren opgehaald zie ik drie piepkleine visjes zwemmen. Ik ging er dan maar vanuit dat het vuurzalmpjes waren.

Hier foto's, veel zegt dat niet natuurlijk als ze nog zo klein zijn.

We zijn nu enkele maanden verder en de 'vuurzalmpjes' blijken diamantregenboogvisjes te zijn!!!!

Hoe kan dit? Kunnen deze in een diapauze gaan?
Ik had al 4 maanden geen regenboogvissen meer in huis. Het aquarium waar de vuurzalmpjes in verbleven hebben, daar hebben nooit regenboogvissen in gezeten.
Alleen het stuk hout, wat eerder wel bij de regenboogvissen lag heb ik in het aquarium gelegd. Maar dat had ook enkele maanden niet in een aquarium gelegen en was droog geworden.

Ik heb contact opgenomen met de winkel waarvan de vuurzalmpjes kwamen en heb mijn verhaal gedaan. De vuurzalmpjes kwamen recht van de importeur in steriele bakken. En dan nog, moesten er eitjes van de diamantregenboogvisjes mee in het zakje ingesukkeld zijn, dan waren die wel opgegeten door de vuurzalmpjes. Ze hebben van 9u tot 16u in het zakje gezeten omdat ze van Nederland naar België werden gebracht.

Van een vriendin kreeg ik volgende topic doorgestuurd. Dus ik ben blijkbaar niet alleen met een gelijkaardige ervaring:

http://www.regenboogvissen.eu/index.php/topic,490.0.html

Hier een foto van één van de visjes, nu 3 maanden oud.

Wie heeft hier een verklaring voor of ook een gelijkaardige ervaring?
« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2015, 08:44:39 am door visje »

Re: Kunnen melanotaenia praecox in diapauze gaan?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 30, 2015, 11:20:59 am »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Ik heb er nog nooit van gehoord of meegemaakt. Onwaarschijnlijk ook omdat de eieren al heel snel achteruitgaan als ze uit het water zijn. Daar heb ik wel eens wat testjes over gelezen van iemand uit Australië. Bij een korte droge periode (denk in minuten) gaat het al heel snel naar 0 procent uitkomstpercentage.
Meest voor de hand liggende verklaring is toch planten of water dat van de ene naar de andere bak wordt overgezet. Iets anders zie ik zo gauw niet.

« Reactie #2 Gepost op: augustus 30, 2015, 12:13:44 pm »

visje

• Newbie
  • *
  • 16
Er waren al maanden geen diamantregenboogvissen meer in mijn huis. Dan zouden die eitjes, die eventueel aan planten hebben gehangen, ook voor maanden niet uitgekomen zijn.

« Reactie #3 Gepost op: augustus 30, 2015, 12:16:06 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 582
Ik weet niet hoe je Duits is, maar je zou het ook eens kunnen vragen op het Duitstalige IRG-forum, ook omdat het zo'n aparte ervaring is: www.regenbogenfisch-forum.de. Daar zitten meer kwekers.

« Reactie #4 Gepost op: augustus 30, 2015, 12:17:47 pm »

visje

• Newbie
  • *
  • 16

« Reactie #5 Gepost op: augustus 30, 2015, 04:38:34 pm »

visje

• Newbie
  • *
  • 16
Ondertussen heeft iemand op een ander forum een interessant artikel gevonden:

http://www.ecologia.ufrgs.br/alex/pdf/hydro99.pdf

« Reactie #6 Gepost op: augustus 30, 2015, 05:07:38 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 582
Diapauze bij soorten tandkarpers/killivissen is vrij bekend ja.

« Reactie #7 Gepost op: september 30, 2015, 04:57:39 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 582
Helemaal dit topic/artikel van vorig jaar vergeten: www.regenboogvissen.eu/index.php/topic,520.0.html