You are Here:
Voorstellen, Sandra

Auteur (gelezen 4080 keer)

Voorstellen, Sandra
« Gepost op: januari 23, 2016, 08:28:58 am »

Sandramuys

• Newbie
  • *
  • 13
Goedemorgen, Ik ben Sandra Muys. Ik woon ondertussen z'n 16 jaar in Nederland (in Terneuzen); daarvoor woonde ik 25 jaar in Canada. Alvast mijn excuses voor mijn slecht nederlands. Ik ben getrouwd en heb 2 zonen van 7 en bijna 9.

Ik heb al +/- 20 jaar aquariums. Sinds een jaar of twee heb ik een paar regenboogvissen, twee mannen en een vrouw. Nadat ik mijn aquarium helemaal opnieuw opgebouwd heb afgelopen najaar (een 2 maand proces), heb ik ze laten kweken (dit omdat ze de laatste bewoners in het tijdelijk aqua waren). Heel leuk proces, want deze waren de eerste ei vissen die het goed deed (hiervoor heb ik zebra danios gekweekt, maar daar is iets fout gegaan). De 8 baby regenboogs zijn nu (ongeveer 5 weken na uikomst van de eieren) tussen de 6 en 8 mm lang. Ze lijken het goed te doen.
Ik ben niet aan het kweken voor verkoop; gewoon voor mezelf. De baby visjes krijgen een mix van plantvoer, groen alg en bloedwormen (diepvries).
Het boek van Adrian R. Tappin heb ik ook gedownload.

Ze zijn heel mooi vissen, die het lijken heel goed te doen in mijn aquarium.
Gisteren in het gezelschapsbak één ei gevonden, op een nep plant van mijn zoon die maar 1 uur in het aquarium lag, dus makkelijk te bepalen precies wanneer het gebeurd was; leuk hoe dat proces is! Duimen dat die ook uitkomt!

Ik ben niet van plan om veel toe te voegen op deze forum; want ik ben maar een beginner met kweken (en zoals gezegd, ben het alleen voor mezelf aan het doen); Maar, ik weet zeker dat ik vaak zal kijken, lezen en vooral leren van wat er hier op het forum staat.

Groetjes,

Sandra

Re: Voorstellen, Sandra
« Reactie #1 Gepost op: januari 23, 2016, 10:51:08 am »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 580

Leuk dat je je trio regenboogvissen uitbreidt door zelf te kweken. Welke soort heb je?

« Reactie #2 Gepost op: januari 23, 2016, 11:57:42 am »

Sandramuys

• Newbie
  • *
  • 13
Hallo!

Ik heb geen idee wat voor soort regenboog's ik heb; ik zal e.d.d. proberen een foto te maken. Toen ik ze kocht wist ik natuurlijk niet van al de verschillend types.

Groetjes,

Sandra

« Reactie #3 Gepost op: januari 23, 2016, 01:37:31 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Welkom op dit forum, Sandra. Leuke spontane kweek met je regenboogvissen. Ik ben benieuwd welke soort je hebt zwemmen.

« Reactie #4 Gepost op: januari 23, 2016, 03:10:46 pm »

Sandramuys

• Newbie
  • *
  • 13
ik ook!

*camera pakken*

« Reactie #5 Gepost op: januari 23, 2016, 04:05:26 pm »

Sandramuys

• Newbie
  • *
  • 13
Helaas, de upload map zit vol; ik kan me 3 aparte hele klein foto's niet uploaden.

"De uploadmap zit vol. Probeer een kleiner bestand te uploaden en/of stel de beheerder op de hoogte"

« Reactie #6 Gepost op: januari 24, 2016, 01:28:13 am »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 580
Helaas, de upload map zit vol; ik kan me 3 aparte hele klein foto's niet uploaden.

"De uploadmap zit vol. Probeer een kleiner bestand te uploaden en/of stel de beheerder op de hoogte"

Het beste kun je de eerste manier die Hansopje hier beschrijft gebruiken: http://www.regenboogvissen.eu/index.php/topic,48.msg284.html#msg284

Direct uploaden op het forum (de tweede manier) heeft beperkingen wat betreft grootte van en aantal foto's.

« Reactie #8 Gepost op: januari 24, 2016, 09:54:34 am »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
De soort is Melanotaenia boesemani. Het zijn 2 vrouwen en 1 man (de middelste). Een mooie soort die nog beter tot zijn recht komt als je er wat meer van hebt. Hoe groot is je bak?

« Reactie #9 Gepost op: januari 24, 2016, 11:11:22 am »

Sandramuys

• Newbie
  • *
  • 13
aangezien ik 8 baby visjes heb; komt er idd meer in.

2 vrouwtjes? Leuk!

Ook leuk dat ik nu weet precies welk het zijn.

« Reactie #10 Gepost op: januari 25, 2016, 07:11:41 am »

Sandramuys

• Newbie
  • *
  • 13
Zit me net te bedenken dat de man en vrouw die ze me ooit verkocht hebben eigenlijk vrouw + vrouw waren. Die met de felle oranje staart is mijn oudste; de andere 2 waren later gekocht. Ooit had ik nog een samen met de oranje staart, maar die is overleden.

Ach, het is beter dan dat ze allemaal mannen zou zijn............ ;-)

« Reactie #11 Gepost op: januari 25, 2016, 11:11:47 am »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Bij veel regenboogvissoorten hebben de mannen een duidelijk hogere lichaamsbouw. Dat komt pas op latere leeftijd meer naar voren. Ook een kenmerk bij veel soorten (niet alle) is dat de achterste rugvin en anaalvin min of meer eindigen in een punt en ook dichter bij de staartvin komen. Bij vrouwen is dat ronder en korter.

« Reactie #12 Gepost op: januari 26, 2016, 07:09:51 am »

Sandramuys

• Newbie
  • *
  • 13
Hoi, ongeveer hoe oud zouden ze moeten zijn om het verschil te zien? Ik heb nl. nog die 8 baby visjes; ben benieuwd wanneer ik het verschil kan zien (ze gaan toch allemaal naar mijn eigen bak; maar goed, leuk om te weten hoeveel meisjes en jongens het zijn).

Als we er toch mee bezig zijn; wat is de aangeraden verhouding van jongens / meisjes regenboogvissen?

Ik ga v.d. week wat beter naar de meisjes kijken; omdat de ene meisje bijna net zo groot is als de jongen dacht ik altijd dat ik 2 jongens had. Vandaar. Zo leer ik elke dag iets bij. :-) Alvast bedankt!

« Reactie #13 Gepost op: januari 26, 2016, 11:59:27 am »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Om met enige zekerheid iets over het geslacht te kunnen zeggen, ben je snel een half jaartje verder. Ze groeien niet zo heel snel. Over het algemeen houd ik een 50/50-verhouding aan qua man/vrouw. Bij sommige soorten kun je wel iets meer mannen houden, als er ook maar genoeg vrouwen bij zitten. Bij boesemani's heb ik zelf altijd iets meer mannen gehad. Dat ging uitstekend. Zes mannen en vier vrouwen bijvoorbeeld. Minder dan die 4 vrouwen zou ik niet zo snel doen, omdat ze dan toch wel veel achterna gezeten worden.

« Reactie #14 Gepost op: januari 26, 2016, 01:34:31 pm »

Sandramuys

• Newbie
  • *
  • 13
Ok. Ik dacht dat het een jaar zou duren voor dat ik het wist, maar 6 maanden vind ik prima. Ze groeien idd niet zo snel; maar ze zijn ook super klein als ze beginnen. Eer gisteren zijn er bij ons guppen geboren; die zijn nu dezelfde maat als sommige regenboogs die op 23 december uit het ei gekomen zijn. Grappig om te zien.

Nogmaals bedankt voor alle antwoorden op mijn vragen!