You are Here:
Kweek artemia

Auteur (gelezen 2728 keer)

Kweek artemia
« Gepost op: februari 28, 2016, 12:36:01 pm »

Jacqo

• IRG Leden
  • Newbie
  • 12
Heeft iemand ervaring met volgend product: Life A van Aquamedic?
Volgens de fabrikant zijn dit ontkapselde eitjes. Volgende tekst wordt hiervoor gemeld:
"life A bevat gepelde Artemia-cysten die men net als ongepelde uit kan laten komen. De uitgekomen naupliƫn hebben geen schaaltjes en hoeven daarvan dus niet moeizaam gescheiden te worden"
Ik heb dit product, welke een vloeibare suspensie is, in een fles met opgelost zout van Tropical en een luchtstroom gebracht en heb na 24 uur bij een temperatuur van 28 graden veel artemia pekelkreeftjes. Echter het zit ook nog vol met schaaltjes, welke gelukkig door de jonge visjes gemeden worden.
Doe ik iets fout? Heeft iemand andere ervaringen?

Re: Kweek artemia
« Reactie #1 Gepost op: februari 28, 2016, 02:33:31 pm »

Eric

• Global Moderator
  • Jr. Member
  • 86
Lijkt me niet dat je iets fout doet. Wat het ontkapselen doet is de harde buitenste schaal van het eitje (of eigenlijk de cyste) oplossen (kun je in principe ook zelf doen met bleekmiddel, zie bijvoorbeeld http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/artemia-eieren-ontkapselen), maar er blijft natuurlijk wel een vliesje omheen zitten, anders zou het uit elkaar vallen. Ik neem dus aan dat je die vliesjes ziet, maar deze zouden niet schadelijk moeten zijn voor de jonge vissen, als ze ze al opeten.

« Reactie #2 Gepost op: februari 28, 2016, 06:30:10 pm »

Jacqo

• IRG Leden
  • Newbie
  • 12
Fijn om te horen dat deze vliesjes onschadelijk zijn voor de visjes.
Wat me ook opvalt is dat dit product de bak erg vervuilt. Er komt een slijmachtige substantie op de bodem te zitten. Hierdoor dien ik de bak regelmatig volledig schoon te maken. Komt dit door een te hoge dosering van de artemia of is dit eigen aan deze producten.
Dit product is ook erg duur (meer dan 15 euro voor 100ml, wat goed is voor 10 a 20 artemia kweken)
Ik vraag me af wat andere kwekers gebruiken.

« Reactie #3 Gepost op: maart 09, 2016, 04:06:31 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Ik gebruik een blik artemia eieren met schaal. Natuurlijk gaan er wel schaaltjes mee het aquarium in en wellicht zal er ook wel eens een jong zo'n schaaltje eten en een opstopping eraan overhouden, maar dat is zeldzaam. Ik voeg zelf zout aan het water toe en dan een mespuntje eieren. Tot nu toe gaat dat heel goed. Ik heb dat blik al heel lang (3-4 jaar denk ik) en bewaar het in de diepvries. Er is nauwelijks achteruitgang in het uitkomstpercentage. Een goed merk eieren kopen is echt geen duurkoop.

« Reactie #4 Gepost op: maart 29, 2016, 08:58:52 pm »

Jacqo

• IRG Leden
  • Newbie
  • 12
Ik heb ondertussen ook enkele nieuwe leveranciers ontdekt. Uit duitsland heb eitjes ontvangen (Artemia cf. persimilis 98% Schlupfrate). Hiervan bekom ik erg mooie artemia en het scheiden van de schaaltjes en eieren gebeurt hier erg goed. De jonge visjes zijn hier dol op.
Dan krijg ik deze week artemia eitjes uit nederland, welke aangeraden zijn door een medelid IRG. Ben ook benieuwd naar de resultaten. Deze eitjes zijn niet erg goedkoop maar duidelijk goedkoper dan de ontschaalde eitjes van aquamedic.

« Reactie #5 Gepost op: maart 29, 2016, 10:33:39 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Zou je mij die Duitse leverancier door kunnen geven? Ik ben bijna weer aan een nieuw blik toe. Eventueel via een PM en wat je ervoor betaald hebt. ;-)

« Reactie #6 Gepost op: maart 29, 2016, 10:39:24 pm »

Eric

• Global Moderator
  • Jr. Member
  • 86
Dat is toch niet toevallig Artemiafarm Rein (http://www.artemiafarm.de/)?

Volgens mij zijn al verschillende IRG-regiogroepen daar op bezoek geweest :). Jammer dat het nogal ver is voor een IRG-NL excursie (5,5-6 uur bij mij vandaan).
« Laatst bewerkt op: maart 29, 2016, 10:45:42 pm door Eric »

« Reactie #7 Gepost op: maart 29, 2016, 10:41:43 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Dat is toch niet toevallig Artemiafarm Rein (http://www.artemiafarm.de/)?

Volgens mij zijn al verschillende IRG-regiogroepen daar op bezoek geweest :). Jammer dat het nogal ver is voor een IRG-NL excursie (5,5-6 uur bij mij vandaan).

Die link is niet goed, Eric.

« Reactie #8 Gepost op: maart 29, 2016, 10:46:48 pm »

Eric

• Global Moderator
  • Jr. Member
  • 86
Aangepast! De automatische conversie van links neemt de sluithaak en het vraagteken mee... Dus het is http://www.artemiafarm.de/

« Reactie #9 Gepost op: maart 31, 2016, 02:30:35 pm »

Jacqo

• IRG Leden
  • Newbie
  • 12
De leverancier is Aquakultur Genzel (http://www.aquakultur-genzel.de/index.php). Ik heb deze eitjes online besteld en werden binnen de 3 dagen geleverd. Ik heb voor 125 ml 28.90 euro betaald. Leverkosten 9.90 euro.
Hebben ook dozen van 425 g voor 89 euro