You are Here:
Roest schadelijk?

Auteur (gelezen 2175 keer)

Roest schadelijk?
« Gepost op: augustus 13, 2016, 11:53:03 am »

Eric van den Bosch

• IRG Leden
  • Newbie
  • 8

Beste liefhebbers,

Ik heb enkele dagen geleden een 60 cm bak ingericht. Om de Eheim-powerball te camoufleren het ik hieromheen gaas geplaatst en daarop stenen vastgezet met aqua-siliconenkit. Tot mijn schrik vormt er zich hier en daar wat roest op het gaas. Zou dat schadelijk kunnen zijn voor de toekomstige bewoners? Zie de bijgaande foto.

Alvast bedankt voor de reactie!

Eric

Re: Roest schadelijk?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 13, 2016, 11:55:22 am »

Eric van den Bosch

• IRG Leden
  • Newbie
  • 8
Hier hetzelfde plaatje, maar dan groter..

« Reactie #2 Gepost op: augustus 13, 2016, 08:54:34 pm »

Eric

• Global Moderator
  • Jr. Member
  • 86
IJzervergiftiging is niet zo snel te vrezen, roest is op zichzelf zeer slecht oplosbaar in water. Een klein deel wordt wel omgezet in een vorm die planten kunnen opnemen, en die bij hoge concentraties wel schadelijk kan zijn voor vissen. Maar de ijzeren hoeklijnaquariums van vroeger konden behoorlijk roesten zonder dat de vissen en planten er last van hadden, integendeel, vooral de rode planten hadden er vaak baat bij :-)

Een van de oudere aquarianen in mijn vereniging gebruikte vroeger staalwol (zeer fijn, 0000 of 00000, en nee dat krast niet!) om de ruiten van zijn aquarium schoon te maken; hij plukte dat staalwol na gebruik uit elkaar en stopte dat her en der in de bodem. Die man had de mooiste rode planten van de hele vereniging en zijn vissen hadden er nooit problemen mee.

Erger is dat als het zo snel al roest, het waarschijnlijk ook snel zal doorroesten en dus de hele constructie gevaar loopt. Misschien toch beter om een andere oplossing te vinden?

« Reactie #3 Gepost op: augustus 14, 2016, 06:14:45 pm »

Eric van den Bosch

• IRG Leden
  • Newbie
  • 8
Beste Eric,

Dank voor je vlotte reaktie. Ik ga er mede door jou advies maar een andere oplossing voor zoeken want het gevaarte roest er lustig op los en da's niet mijn bedoeling. Ik denk dat ik richting een extern filter ga om zo ook nog eens meer ruimte in het bakkie te creƫren.

MVG Eric.

« Reactie #4 Gepost op: augustus 15, 2016, 12:36:17 pm »

Eric

• Global Moderator
  • Jr. Member
  • 86
Graag gedaan! Meer ruimte is altijd welkom :-) Overigens denk ik dat P. furcatus in een 60cm bakje al behoorlijk klein is gehuisvest. Het is een wat grotere soort blauwoogje en daarbij heel drukke zwemmers, dus ik zou deze niet aanraden. P. gertrudae en dergelijke soorten, b.v. P. luminatus (voorheen P. cf. paskai "Red Neon") gaan denk ik wel prima.

« Reactie #5 Gepost op: augustus 15, 2016, 03:37:16 pm »

Eric van den Bosch

• IRG Leden
  • Newbie
  • 8
Hoi Eric,
Dank voor de tip. Ik kwam op de furcatus omdat Hans Booij ze toevallig in de aanbieding heeft en in niet beter wist dat alle Pseudomigil van ongeveer gelijke lengte waren. P. Gertrudae is ook een prachtig visje maar ik koop ze liever niet bij de reguliere handel, maar liever bij een IRG-lid.. Benieuwd of er verder nog iemand is die met jongbroed bezig is. Weet jij nog wat meer hierover te vertellen?

« Reactie #6 Gepost op: augustus 15, 2016, 04:17:32 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 580
Op www.irg-nederland.nl/nederlands-soortenbezit kun je wel (deels) vinden wie er welke nakweek beschikbaar heeft. Je kunt via die website ook direct een berichtje sturen naar de kweker.