You are Here:
Even voorstellen & Hulp vraag

Auteur (gelezen 2596 keer)

Even voorstellen & Hulp vraag
« Gepost op: januari 04, 2017, 06:24:57 pm »

Hurricanez89

• Newbie
  • *
  • 10
Dag Allemaal,

Mijn naam is Mario en ik ben 'nieuw' met de aquarium hobby.
Ongeveer 16 maanden geleden ben ik de nieuwe eigenaar geworden van een tweedehands aquarium, afmetingen hiervan zijn 180x60x60.
De bedoeling van dit aquarium was, om het geschikt te maken voor mijn twee geelwang waterschildpadden, helaas bleek het ombouwen van het aquarium een hoop werk, en zou zonde zijn daar deze geheel compleet was.

Ik heb het aquarium met ph gestuurd co2 systeem aangeschaft, inclusief een biologisch filter.
Met de aanschaf kreeg ik er een paar vissen bij, 2 zoen goerami's, enkele gemixte corydora's soorten, 3 pleco's, een maanvis en 3 regenbogen.

Nu heb ik een jaar lang mij verdiept in welke vissen ik wil gaan houden en hoe ik dit wou gaan aanpakken, mijn oog was al vrij snel gevallen op de regenboogvissen.

Na veel inversteringen de afgelopen maanden heb ik de inrichting en de planten eindelijk hoe ik deze wil hebben ( op wat beginners problemen na ).
Toen kwam het punt, welke regenbogen zou ik eigenlijk willen houden?
Ik ben zo brutaal geweest om Hans van het forum een e-mail te versturen en te vragen wat er mogelijk is en in welke grote ik de scholen zal gaan moeten houden.
Nu heb ik 3 weken geleden 10 maal m. boesemani orange 6 man 4 vrouw besteld, en 10 Trifasciata goyder river red, 6 man 4 vrouw.
Vrijdag 30 december heb ik mijn vissen ontvangen, EINDELIJK! Helaas is het geluk van korte duur geweest, er was tijdens transport 1 goyder river man overleden, en in de daarop volgende 24 uur zijn er nog 5 man en 4 vrouw overleden ( maakt het totaal al op 9 ).
Met de vis leverancier contact gehad en deze zullen de vissen vergoeden gelukkig, alleen begin ik nu ook steeds meer mankementen aan de boesemani op te merken, wellicht dat jullie mij hier mee kunnen helpen ( foto's volgen ).

De vissen beginnen steeds minder actief te zwemmen, ik neem lichte verkleuringen waar op de schubben, en 3 dames boesemani hangen stil onder het wateroppervlak.

Ik zal mijn aquarium water waardes in een volgende post toelichten, eerst een foto van hoe ik het aquarium heb aangeschaft en hoe deze er nu bijstaat.

Groet Mario

Aquarium net na aankoop

Aquarium nu 16 maanden later

Re: Even voorstellen & Hulp vraag
« Reactie #1 Gepost op: januari 04, 2017, 07:13:19 pm »

Hurricanez89

• Newbie
  • *
  • 10
Vervolg op vraag hierboven;

Specificaties
Afmetingen aquarium zijn 180x60x60
Biologisch filter
6 x TL8 25w
Co2 systeem op PH sensor, staat ingesteld op Ph 6,90, gedurende de nacht is deze uitgeschakeld, ph kan dan oplopen tot 7,60.
2x stromingspomp van 4500 liter, naast de opvoerpomp van 4500 liter

Huidig visbestand ( excuses voor ontbreken latijnse benaming )
+- 25 kardinaal tetra
3 Oranje pleco
5clown botia
10 m. boesemani orange 6 man 4 vrouw
1 trifasciata goyder river red vrouw

12 corydora agassizii

Waterwaardes voor laatste waterwissel ( druppeltest )
PH   7
NO3 20mg
PO4 2mg
KH 3-4
NH4 0,5mg
NH3 0,003 of 0,000
Fe 1mg
NO2 0
CU 0

Ik ververs wekelijks 40% water op dezelfde dag en het zelfde tijdstip

Enkele foto's van mijn bevindingen, zien jullie die witte plekjes op de ruggen van de boesemani dames? en Vlek op boesemani man vin?

Plekje op taart boesemani vrouw?

Verkleuring bij kieuw?

Wat o wat is hier aan de hand? hoop dat iemand mij kan en wilt helpen, alvast bedankt voor alle reacties die komen gaan ( hopelijk ) ;D

Groet Mario

« Reactie #2 Gepost op: januari 04, 2017, 08:05:03 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Hallo Mario,

Allereerste het positieve: Mooie inrichting van je bak! Lekker veel zwemruimte en goede planten gekozen. Ook het mos (?) aan de voorkant is goed gekozen, mooi materiaal om eieren in af te zetten.

Dan de vissen. Dat ziet er inderdaad niet zo goed uit. En 9 vissen verliezen in 24 uur is echt niet normaal. Mag ik vragen waar de vissen vandaan komen? Heb je ze zelf gehaald? Ik ga ervan uit dat je ze gewoon goed hebt laten overwennen aan de nieuwe situatie. Ik mis de temperatuur van het water, maar dat kan niet echt het probleem zijn. Regenboogvissen zijn vrij tolerant wat betreft de temperatuur.

Medicijnen erin gooien lijkt me zinloos. Zeker als je niet weet wat eraan mankeert. Die vlekjes zijn overigens een symptoom van vistuberculose, maar die ziekte komt naar mijn weten niet zo explosief tot uiting dat er zo snel meerdere vissen dood gaan. Dat gaat veel langzamer.

« Reactie #3 Gepost op: januari 04, 2017, 08:15:56 pm »

Hurricanez89

• Newbie
  • *
  • 10
Dag Hans,

Dankjewel voor je reactie!
De vissen zijn met transport geleverd via aquariaveldhuis.
Ik heb in het verleden hier wel vaker vissen besteld, nooit problemen mee gehad.

Temperatuur van het water is 24 graden, gemeten op de middelste waterlaag.

Wat is nu wijsheid om te doen? De vissen eten namelijk wel gewoon..

« Reactie #4 Gepost op: januari 04, 2017, 08:28:00 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Ik denk dat je voorlopig weinig anders kunt doen, dan de vissen normaal verzorgen. Eerst maar even zien hoe het zich ontwikkelt. De andere vissen hebben geen symptomen of plekjes? Temperatuur is verder keurig. Misschien NO3 ietsjes lager zien te krijgen. Hoger dan 20mg is niet aan te raden.

Ik zou ook niet te snel nieuwe vissen inbrengen. Wachten tot de situatie stabiel wordt, en dan nieuwe vissen bijzetten. Wel blijven verversen natuurlijk. Zitten die 3 dames nog aan het oppervlak? Geen zuurstoftekort toch?

« Reactie #5 Gepost op: januari 04, 2017, 08:33:18 pm »

Hurricanez89

• Newbie
  • *
  • 10
Oh Oh, er schiet me iets te binnen..

De dames hangen nog steeds rond het oppervlak, zwemmen af en toe een rondje en gaan dan weer stil hangen, tevens doet 1 kardinaal tetra hetzelfde.

Ik heb een oranje pleco die al van het begin dat ik het aquarium heb een grote witte plek op ze kop heeft, ziet er heel raar uit ( geen afwijking van pigment )
Mijn vorige regenbogen zijn ook binnen een maand overleden samen met de zoenvissen, en voor 3 maanden geleden waren er ook opeens 2 clowbotia en 3 cory overleden zonder aanwijsbare reden..Toch vis tbc?

« Reactie #6 Gepost op: januari 04, 2017, 08:49:19 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Dat zijn wel sterke aanwijzingen voor vis-tbc. Dat is echt niet plezierig. De theorie meldt dat je dan je bak geheel leeg kunt maken, alles weg kunt mikken, de vissen euthaniseren, alle materialen die je in de bak hebt gebruikt weg te doen en de bak geheel te desinfecteren. Dat is natuurlijk nogal rigoreus. Ik heb ergens op het net (ik weet even niet zo snel waar) ook berichten gelezen van mensen die een UV-lamp hebben geïnstalleerd en zo goede resultaten hebben bereikt. Zou kunnen, ik heb er geen ervaringen mee. Misschien te proberen als je een UV-lamp hebt of kunt lenen, voordat je alles wegkiepert.

Dan nog vind ik 9 vissen binnen 24 uur veel te snel.

« Reactie #7 Gepost op: januari 04, 2017, 09:06:13 pm »

Hurricanez89

• Newbie
  • *
  • 10
Uv lamp hangt in het aquarium, Alleen de lamp is defect, dus zal een nieuwe lamp voor het apparaat moet aanschaffen.
Een vriend van mij heeft net gekeken en die heeft het vermoeden voor vinrot? Zou je je hierin kunnen vinden?

« Reactie #8 Gepost op: januari 04, 2017, 09:24:03 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Vinrot lijkt me onwaarschijnlijk. Je hebt toch geen vissen met aangetaste vinnen? Dan lijkt me een schimmelinfectie iets waarschijnlijker.
Voor echte zekerheid moet je met een net overleden vis (of je doodt een vis en neemt die meteen mee) naar een dierenarts. Maar dat kost je ook een aardige duit.

Ik blijf het wel raar vinden dat de nieuwe vissen (in de transportzak één overleden) en dan 24 uur later 9 stuks het loodje leggen. Die vissen zijn dan toch ziek geweest. Dat kunnen ze nooit zo snel in de bak hebben opgedaan en aan zijn overleden. Dat kan alleen bij zuurstoftekort, slecht water of een te hoog CO2-gehalte (dan hangen de vissen ook aan het oppervlak). In dat geval zou je echter ook slachtoffers hebben bij de andere vissen.

Mijn advies voor nu is: koop die vervangende UV-lamp, installeer die en kijk het dan even aan. Zeker geen nieuwe vissen introduceren.

« Reactie #9 Gepost op: januari 04, 2017, 09:34:10 pm »

Hurricanez89

• Newbie
  • *
  • 10
Hans, Dankjewel voor je hulp vanavond!
Ik zal de levering van de vervangende goyder river red ook laten uitstellen tot alles weer een beetje stabiel is.
Ben wel heel blij dat ik een nieuwe lading krijg, heb redelijk wat geld uitgegeven aan deze vissen, met alle narigheid die er inmiddels bij is gekomen.

Ik zal hier enige updates plaatsen de komende periode. Groet Mario!

« Reactie #10 Gepost op: januari 06, 2017, 10:02:49 pm »

Hurricanez89

• Newbie
  • *
  • 10
Even een korte update na 48 uur..

Ik heb inmiddels in mijn paniek het volgende gedaan;
Quarantaine bak opgezet van 54 liter, hier 7 kardinaal tetra, 6 m. Boesemani man en 4 vrouw en pleco ingezet.

Temperatuur verhoogd naar 27 graden en esha 2000 kuur opgestart ( kon het niet aanzien om niets uit te proberen, dus dit breedband middel maar geprobeerd)

Hoofdaquarium = geen sterf gevallen meer of zichtbare ziekte verschijnselen. Agazissi corydoras, pleco, clownbotia en 10 kardinaaltjes lijken het goed te doen.

Quarantaine bak = de 2 ziek uitziende kardinaal tetra zijn overleden, samen met 2 boesemani dames ( vertoonde tevens veranderd gedrag).
Overige bewoners zijn levendig, mooi op kleur en vertonen natuurlijk gedrag.

Tja daar sta je dan mooi met je "klote" aquarium, sorry zo voelt het op dit moment even..
Ik vind het jammer dat er weinig informatie op het internet te vinden is over vis tbc, enkele topics staan er op verscheidene fora, helaas zonder "hoe pak ik het aan" informatie.

Ik bereid me vast voor op een toekomstige herstart van het aquarium, hoe dit moet, echt geen idee.

Tips zijn altijd welkom!

Groet Mario

« Reactie #11 Gepost op: januari 07, 2017, 05:14:12 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 580
Ken je "A Fishkeeper's Guide to Mycobacteriosis" van Adrian R. Tappin al? Zie www.angfaqld.org.au/files/instream/Myco.pdf.

« Reactie #12 Gepost op: januari 07, 2017, 09:39:51 pm »

Hurricanez89

• Newbie
  • *
  • 10
Ken je "A Fishkeeper's Guide to Mycobacteriosis" van Adrian R. Tappin al? Zie www.angfaqld.org.au/files/instream/Myco.pdf.

Wow! Die kende ik dus nog niet.
Staat een schat aan informatie in over alle onderdelen, erg leerzaam.
Was wel een pittige tekst om te lezen, hoop dan ook dat ik het  goed heb begrepen ;D

Als risico factoren wordt er o.a genoemd, onregelmatige waterverversingen, rottend materiaal, eenzijdige voeding, lage KH/GH? Afnemende PH waarde, woelen in de bodem en rotzooien in het biologisch filter ivm grote uitbraak van de ziekte.

Wat ik zelf alleen heel moeilijk kan begrijpen is het volgende;
Stel ik euthaniseer al mijn vissen, gooi mijn planten,filter materiaal en bodem weg, desinfecteer de hele boel en begin dan overnieuw..
Kan het dan niet zo zijn dat ik bij mijn eerste schooltje vissen gelijk weer de bacterie in mijn bak breng, of muggenlarven voer en ik daar weer terug bij af ben?

Er zijn zo ongelovelijk veel risicofactoren, ik wordt er bijna moedeloos van eerlijk gezegd.. Tevens omdat er staat dat de bacterie, dan wel niet sluimerend, in veel aquaria aanwezig is.

Erg vervelend dit allemaal  :'( Maar nogmaals bedankt voor de link!

« Reactie #13 Gepost op: januari 08, 2017, 08:20:52 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 580
Kan het dan niet zo zijn dat ik bij mijn eerste schooltje vissen gelijk weer de bacterie in mijn bak breng, of muggenlarven voer en ik daar weer terug bij af ben?

Er zijn zo ongelovelijk veel risicofactoren, ik wordt er bijna moedeloos van eerlijk gezegd.. Tevens omdat er staat dat de bacterie, dan wel niet sluimerend, in veel aquaria aanwezig is.

Proberen te beheersen is daarom ook denk ik het beste: regelmatig water verversen, voldoende filtercapaciteit, niet te veel vissen in je bak, goede voeding geven, eventueel een (voldoende sterke) UV-lamp monteren, en tot slot kiezen voor sterke en gezonde vissen (bijv. vissen van IRG-kwekers).
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2017, 08:22:46 pm door HayoAqua »

« Reactie #14 Gepost op: januari 08, 2017, 08:41:36 pm »

Hurricanez89

• Newbie
  • *
  • 10
Oke..

Inmiddels zijn er weer meerdere vissen in de quarantaine bak overleden, ik zal dus iets moeten gaan doen.
Maar wat precies, er heerst nog twijfel.

Het aquarium geheel leeghalen en overnieuw beginnen lijkt me het meest voor de hand liggend, helaas lees ik een heleboel verschillende methoden over hoe het aquarium en apparatuur te desinfecteren ( Halamid,Alcohol 70%, super markt bleek, noem het maar op)

De grote oppervlakken zou ik op de manier grondig kunnen schrobben, helaas zit ik met een biologisch filter en een hoop leidingwerk, dus geen idee hoe ik dit zou moeten aanpakken, behalve eventueel de bioloog vullen met het gekozen middel en dan direct via inloop aquarium met een slang terug naar de bioloog sturen.

Neem aan dat de achterwand er ook geheel uitgesloopt moet worden dan, aangezien ik handmatig hier niet achter kan komen.

Zou tevens alle vissen kunnen euthaniseren, en na grondig water verversen van hier uit verder gaan. Aannemend dst er dan geen vis meer aanwezig is die de bacterie actief met zich meedraagt, en gezonde nieuwe vissen hier niet aan onderdoor gaan..

Hoe zouden jullie persoonlijk dit aanpakken mocht dit ooit bij jullie gebeuren?
Groet Mario