You are Here:
Even voorstellen & Hulp vraag

Auteur (gelezen 2394 keer)

Re: Even voorstellen & Hulp vraag
« Reactie #15 Gepost op: januari 09, 2017, 10:47:26 am »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Oef... wat zou ik doen? Ik denk dat ik allereerst even een flink potje ga staan janken.

Na de tranen te hebben opgedroogd, denk ik niet dat ik alles rigoureus zou schoonmaken/wegdoen/euthaniseren. En dan vooral omdat het duidelijk is dat de bacterie in nagenoeg alle aquaria aanwezig is. Zelfs als je geheel opnieuw begint, moet je op een gegeven moment toch planten, vissen of ander materiaal van externe bron aanschaffen. Daarmee haal je dus de bacterie weer naar binnen (ervan uitgaande dat je alles werkelijk helemaal schoon hebt gekregen).
Ik denk dat ik de duidelijk aangedane vissen zou doden, planten weg zou doen, bodem en filters schoonmaken en dan de boel weer opnieuw opstarten. Daarna het bakonderhoud doen zoals hierboven al is vermeld. Eerst geen nieuwe vissen bijzetten. Later vissen aanschaffen bij IRG-kwekers. Het belangrijkste is dat de uitbraak van de ziekte voorkomen moet worden en dat doe je door je bak goed te onderhouden.

Het is ontmoedigend, dat snap ik. Ik heb zelf ook wel perioden gehad dat ik er even geen zin meer in had omdat er tegenslag was. Dan zet ik de boel op een laag pitje totdat het weer begint te kriebelen. Helemaal stoppen is geen optie voor me (althans nu nog niet).

Re: Even voorstellen & Hulp vraag
« Reactie #16 Gepost op: januari 09, 2017, 12:20:49 pm »

Hurricanez89

• Newbie
  • *
  • 10
Dankjewel voor je reactie Hans.

Stoppen ga ik ook zeker niet doen, daarvoor heb ik nu teveel werk in het opzetten van het nieuwe aquarium gestoken.
Denk toch dat ik het zekere voor het onzekere neem en 1 maal alles weg doe, bioloog schoonmaak en alles vervang m.b.t bodem, filter materiaal en dergelijke.

Daarna voorzichtig en op goede hoop vissen aanschaffen en uitzetten via IRG kwekers!
Daarmee in mijn gedachte houdend dat de MB bacterie toch aanwezig zal blijven, waarschijnlijk in mindere getallen.