You are Here:
Regenboogvissen in een Midden Amerika aquarium?

Auteur (gelezen 3047 keer)

Regenboogvissen in een Midden Amerika aquarium?
« Gepost op: januari 11, 2017, 09:08:52 pm »

Henny

• IRG Leden
  • Jr. Member
  • 80
Zoals de titel al aangeeft, ben ik een midden amerika aquarium gestart met rustige cichlidensoorten. Er is alleen 1 gebrek aan de M-A bak voor mij, er zijn niet echt leuke, mooie scholen/groepen vissen behalve levendbarenden. Laat ik nou van die laatste niet zo houden! Gaan zo hysterisch de hele bak door.
Toen attendeerde iemand me op regenboogvissen, die had hij zelf ook in een Midden Amerika bak gehouden en dat ging prima. Het liefst heb ik vissen die zich in de bovenste helft van het aquarium ophouden omdat de cichliden vooral laag zwemmen.
Temperatuur in zo'n bak is 25 graden, ph=8, gh 9.
Ik heb nu nog kleine visjes , tussen 5 en 10cm, maar de grootste en tevens rustigste worden toch wel zo'n 22 cm. Ik kan daar dus geen zalmpje van 4 cm bij zetten, want die zouden toch wel als voer eindigen. Regenboogvissen zijn lekker groot, vandaar dat ze regelmatig gekozen worden in zo'n aquarium.
Wat denken jullie hiervan, en welke soort(en) zouden jullie hiervoor aanraden?
Dank alvast voor jullie hulp.

Re: Regenboogvissen in een Midden Amerika aquarium?
« Reactie #1 Gepost op: januari 11, 2017, 10:22:39 pm »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Hoe groot is de bak? Regenboogvissen zijn wel echte zwemmers, dus hebben wat ruimte nodig. Ik zie wel vaker Melanotaenia boesemani's in ZA-bakken zwemmen. Is dat misschien wat? Al naar gelang je bakgrootte natuurlijk een mooie school boesemani's is een prachtgezicht.

« Reactie #2 Gepost op: januari 12, 2017, 06:03:38 am »

Henny

• IRG Leden
  • Jr. Member
  • 80
Oeps! Vergeten erbij te schrijven. De binnenmaat van mijn bakkie is 182x70x70. Ik denk aan vissen die zo'n 10cm worden of iets groter, dan zijn ze zeker veilig.
Die boesemani's zijn erg mooi, aan hoeveel vissen zou ik dan moeten denken? Hoe is het gedrag van deze vissen?
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2017, 06:54:11 pm door Henny »

« Reactie #3 Gepost op: januari 12, 2017, 06:17:38 am »

Henny

• IRG Leden
  • Jr. Member
  • 80
Vissen tussen 8 en 10cm die wat  hoger gebouwd zijn, is ook een optie.

« Reactie #4 Gepost op: januari 13, 2017, 09:13:02 pm »

Henny

• IRG Leden
  • Jr. Member
  • 80

« Reactie #5 Gepost op: januari 16, 2017, 03:58:35 pm »

henrymaas

• Newbie
  • *
  • 20
Hallo Henny ,ik heb een hele tijd geleden ook iets op het forum gezet maar krijg ook geen enkele reactie.
Groet, Henry.

« Reactie #6 Gepost op: januari 16, 2017, 04:11:25 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 580

Het forum heeft maar een beperkt aantal leden die jullie vragen zouden kunnen beantwoorden en de meesten bezoeken het forum niet vaak. Bovendien blijft het natuurlijk iets wat mensen in hun waarschijnlijk spaarzame vrije tijd doen.

Tip: gebruik de zoekfunctie op dit forum eens. Heel veel antwoorden op vragen zijn al eens gepost!

Groetjes,

HayoAqua

« Reactie #7 Gepost op: januari 18, 2017, 10:53:35 am »

henrymaas

• Newbie
  • *
  • 20
Hallo HayoAqua bedankt voor je reactie .
Het is Jammer dat er maar zo weinig mensen op het forum actief zijn .
het is altijd een goed medium om toch wat nieuwe mensen te leren kennen met dezelfde hobby.
Zeker als mensen geen antwoord krijgen haken ze snel af .
Ik ken namelijk niemand in limburg die bv Melanotaenia splendida inornata heeft of ander aparte soorten.
groet Henry

« Reactie #8 Gepost op: januari 18, 2017, 02:18:18 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 580

Als je een Facebook-account hebt, kun je ook lid worden van onze Facebook-groep: www.facebook.com/groups/268025333214346. Daar is meer activiteit dan op het forum.

Verder kan ik het lidmaatschap van het IRG-Nederland ook alleen maar aanraden: www.irg-nederland.nl.

Groetjes,

HayoAqua

« Reactie #9 Gepost op: januari 19, 2017, 05:15:28 pm »

Henny

• IRG Leden
  • Jr. Member
  • 80
Het is Jammer dat er maar zo weinig mensen op het forum actief zijn .
het is altijd een goed medium om toch wat nieuwe mensen te leren kennen met dezelfde hobby.
Zeker als mensen geen antwoord krijgen haken ze snel af .
Ik ken namelijk niemand in limburg die bv Melanotaenia splendida inornata heeft of ander aparte soorten.
groet Henry
Jammer inderdaad.

« Reactie #10 Gepost op: januari 21, 2017, 09:17:07 pm »

Henny

• IRG Leden
  • Jr. Member
  • 80
Ik heb wat leden aangeschreven voor informatie en heb besloten om inderdaad voor M.bousemani te gaan. :)
Vanmiddag bij Verduijn Cichliden geweest en tien stuks meegenomen die al een leuke maat hebben (halfwas, 6m/4v). Ook heb ik 4 bosjes Vallisneria spiralis meegenomen om een grasveldje voor ze te maken.
Wat een brutaaltjes zijn dat! Ze zwemmen hier rond alsof ze hier al weken zijn ipv uren, ;D. Bovendien voelen de cichliden zich meteen weer op hun gemak en zijn de hele tijd op de voorgrond te zien. Ik vind ze geweldig! Helaas heb ik chronische peesontstekingen in mijn armen en kan daarom geen tweede bak meer onderhouden, anders was er zeker een speciaal aquarium gekomen voor regenboogvissen.
Mocht Midden Amerikaanse cichliden niet bevallen, weet ik wel wat er met de bak gebeurt. ;)

« Reactie #11 Gepost op: januari 24, 2017, 09:21:01 pm »

Henny

• IRG Leden
  • Jr. Member
  • 80
Ik ben toch gezwicht! Er komt een kleinere bak bij voor regenboogjes. ;D Mijn man heeft beloofd dat hij me zou helpen waar nodig. A.s. zondag een bakkie ophalen van 121x41x60. Daar is vast wel een bestandje voor te verzinnen, schroom niet om een leuk bestand te opperen. In ieder geval wil ik er een klein grondeltje in, ben ik ook dol op. Misschien garnalen of een vriendelijk kreeftje? En dan nog een mooi visje...........speciaalbakje......of twee soortjes. Hmmm.... even aan de binnenkant van mijn ogen bekijken. :)
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2017, 10:07:44 am door Henny »

« Reactie #12 Gepost op: januari 29, 2017, 10:10:48 am »

Henny

• IRG Leden
  • Jr. Member
  • 80
De M. bousemani doen het prima bij de Midden Amerikanen. :) Gisteren werd er heel wat afgepaaid, ze doken steeds tussen het javamos. De cichliden vonden het ook leuk, want als de bousemani wegzwommen, gingen zij kijken of er lekkere hapjes in het mos zaten. ::)

« Reactie #13 Gepost op: maart 28, 2017, 10:18:57 am »

Henny

• IRG Leden
  • Jr. Member
  • 80
Inmiddels ben ik zo in de ban geraakt van de regenboogvissen, dat ik de cichliden verkocht heb! ;D Die zijn naar een 1300 liter bak gegaan, dus ook vooruit gegaan.
Nu is mijn bestand in mijn 970 liter als volgt:

10 Melanotaenia boesemani
9 Melanotaenia affinis Pagwi
5 Awaous flavus (restantje van mijn Zuid Amerika bestand, twijfel of ik ze zal uitvangen of laten zitten)
2 L204 panaquolus
2 Chlamydogobius eremius

« Reactie #14 Gepost op: maart 28, 2017, 10:31:39 am »

Hansopje

• Global Moderator
  • Hero Member
  • 903
Dat zijn de goede berichten! Meer regenboogvissen kan niet verkeerd zijn. De Pagwi's heb ik ook. Dat zijn ook schitterende vissen naast de boesemani's. Hoe doen die C. eremius het naast het geweld van de regenboogvissen? Enne... foto's??