You are Here:
Tuberculose ?

Auteur (gelezen 800 keer)

Tuberculose ?
« Gepost op: november 21, 2017, 05:55:59 pm »

Perry

• Newbie
  • *
  • 6
Wie kan mij raad geven?
Ik heb bij 1 boesemani ,1 parkinsoni en 1 blauwe regenboogvis een wit uitstulpsel op een lip.
Denk dat het tuberculose is?
Heb erover gelezen op het Internet,  dat het regelmatig bij de regenboogvissen voorkomt.
Ook staat er dat het niet te genezen is.
Er word ook geschreven dat als het daadwerkelijk tuberculose is de vissen en planten ook besmet zijn.
Ik ben wel begonnen met esha 2000 te geven.
Het is nu alleen nog maarj een wit uitstulpsel , nog niks te zien verder op een lijf.
Kan ik nog iets doen of zijn ze ten dode op geschreven?

Gr. Perry

Re: Tuberculose ?
« Reactie #1 Gepost op: november 21, 2017, 10:38:34 pm »

Eric

• Global Moderator
  • Jr. Member
  • 86
Het is natuurlijk moeilijk te zeggen alleen van zo'n korte beschrijving, maar ik vind het opvallend dat het bij alle drie (alleen) op de lip zit. Kan het misschien iets anders zijn: misschien hebben ze zich gestoten en zie je in plaats van vistuberculose eerder een wondje met misschien wat schimmel? Hoe groot is je bak, heb je misschien scherpe lavasteen in je bak?

mvg,
Eric

« Reactie #2 Gepost op: november 22, 2017, 08:26:34 am »

Royvankuik

• IRG Leden
  • Newbie
  • 42
Perry, zeg eens eerlijk hoe vaak ververs jij water en hoeveel?

In de tijd dat ik minder dan 2 keer per week 20% verving  ::)... Had ik dit ook vaak
Nu vervang ik iedere week 30% en heb ik dit vrijwel nooit meer.

Je woont in Voorburg toch? Ik kan wel eens komen kijken als je wil... maar ik ben ook geen expert op het gebied van visziekten.

« Reactie #3 Gepost op: november 25, 2017, 10:29:07 am »

Perry

• Newbie
  • *
  • 6
Hoi Roy,

Ik ververs wekelijks mijn bak 20%
Mijn bak is 120x40x60
Misschien dat ik toch meer moet gaan verversen.
Het is wel vreemd dat alleen die drie vissen , alle mannen,zo'n wit uitstulpsel op hun lip hebben?
1 Boesemani is wel heel dominant in de bak, die jaagt best op alle andere regenboogvissen.
Vooral in de ochtend.
Zou ook kunnen zijn dat de andere mannen zich gestrest voelen hierdoor en dan uiten met zo uitstulpsel?
Trouwens bij 2 van de 3 mannen die zo uitstulpsel hadden is het zo goed als weg.
Heb 3 dagen esha2000 gebruikt en het lijkt erop dat het hielp.
Alleen de blauwe man heeft het nog een beetje, maar die word ook het meest achterna gezeten Door die boesemani.
Vandaag ga ik 50% van de bak verversen en dan kijken wat er gebeurt.
Kan ik voortaan beter 2x per week een deel gaan verversen ?

Gr. Perry

« Reactie #4 Gepost op: november 25, 2017, 11:05:41 am »

Eric

• Global Moderator
  • Jr. Member
  • 86
Het is duidelijk geen vistuberculose als het bij twee van de drie al weer zo goed als weg is.
Ik denk eerder dat de drie vissen zijn opgejaagd door die dominante boesemani en zich daarbij hebben gestoten. Misschien kijken wat er in de bak de oorzaak voor kan zijn dat ze hun lip hebben beschadigd en dat aanpassen/weghalen. Scherpe stenen (lavasteen, leisteen)?
Wekelijks 20% verversen is op zich niet te weinig, dus daarvoor hoef je niet per se naar twee keer per week te gaan (is natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel vis er in je aquarium zit). Wel is het zo dat regenboogvissen vaak gunstig reageren op waterverversing, b.v. door te gaan baltsen :-) Ga wekelijks wat meer verversen en kijk of dat een gunstig effect heeft.
Je hebt wel drie groot wordende soorten regenboogvis in een bak die toch niet al te groot is voor die vissen (een stelregel is minstens 10 maal de maximale grootte, alle drie kunnen toch wel groter worden dan 12 centimeter). Dat werkt natuurlijk wel in de hand dat de vissen eerder tegen de ruiten botsen, gewoon omdat ze te weinig ruimte hebben, één snelle zwembeweging om de dominante vis te ontwijken en ze botsen op een ruit... Hoeveel van elke soort heb je?

« Reactie #5 Gepost op: november 25, 2017, 11:41:23 am »

Perry

• Newbie
  • *
  • 6
Scherpe stenen zitten er niet in, zijn allemaal ronde rivier stenen.
Zit wel hout in met uitstekende takken, hieraan zouden ze zich wel aan kunnen stoten.
Ik heb 2 koppels Boesemani,  4 Parkinsoni (1 man, 3 vrouwen) en 1 koppel Lacustris.
Ik denk dat het ook geen tbc is maar misschien toch stress en misschien het water verversen?
Ik ga toch wat meer verversen dan wat ik normaal doe.

« Reactie #6 Gepost op: november 25, 2017, 06:45:51 pm »

Royvankuik

• IRG Leden
  • Newbie
  • 42
Perry, zeg eens eerlijk hoe vaak ververs jij water en hoeveel?

In de tijd dat ik minder dan 2 keer per week 20% verving  ::)... Had ik dit ook vaak
Nu vervang ik iedere week 30% en heb ik dit vrijwel nooit meer.

Je woont in Voorburg toch? Ik kan wel eens komen kijken als je wil... maar ik ben ook geen expert op het gebied van visziekten.

Oei ik bedoelde 2 keer per maand 20% deed ik eerst.

Misschien een bacterie in je bak, klinkt niet al te ernstig. Denk dat het na een kuurtje met de ESHA2000 wel over is.