You are Here:
Sterfte onder Melanotaenia Preacox

Auteur (gelezen 348 keer)

Sterfte onder Melanotaenia Preacox
« Gepost op: januari 28, 2021, 07:22:08 pm »

Alwin

• Newbie
  • *
  • 9
Beste mensen,

Mijn naam is Alwin Man en ik ben net lid geworden. Ik heb een paar gezelschapsaquaria en heb daarin onder andere 2 soorten regenboogvissen.
Namelijk de Werneri's Regenboogvisjes en de Diamant Regenboogvissen. Nu ben ik al een tijd op zoek naar antwoorden vanwege problemen met de Preacox. Ik ben dan ook heel blij dat ik deze vereniging heb gevonden. Ik vind regenboogvissen hele mooie vissen met een interessante dynamiek.
Ik hoop dan ook dat jullie antwoord op mijn vraag hebben. Misschien staat het antwoord wel al ergens maar omdat ik nog maar pas lid ben en mijn vraag dringend is hoop ik dat jullie mij toch willen helpen.

Ik heb in een gezelschapsaquarium een school van 20 diamant regenboogvissen gekocht ongeveer half oktober. Maar mijn vissen vallen langzaam aan allemaal uit. Echter niet allemaal aan hetzelfde. De symptomen lijken op bacteriele of misschien parasitaire infecties. Zoals popeye's, kortademigheid, flets worden, soms een schimmelvlek, een heeft een grijze bult op zijn neus en dat vervormt langzaam zijn bekje, de mooie gouden ring om het oog verdwijnt. Het komt mij voor dat de vissen een verzwakt immuunsysteem krijgen waardoor ze vatbaar worden voor infecties maar ik weet niet waardoor. Hiervoor had ik hetzelfde probleem met roodvinzalmpjes. De heel school is gestorven.
Sommige na een paar dagen, anderen na 3 maanden.
Het water is tot uitentreure getest en steeds goed bevonden. De belangrijkste waterwaarden zijn: PH 6.8; GH 8 en Kh 10. NO2 0. Ik heb eerst eens per week een kwart tot een derde water ververs, later ververste ik  dagelijks 2 emmers water om geen grote schommelingen in de waardes te krijgen. Het is een bak met 425 liter water. Ik heb een colombo bodem. Eens per week voeg ik Alles in 1 20 ml/100 liter plantenvoeding toe. De bak draait nu ruim 7 maanden. Ze zwemmen samen met 16 corrydoras panda/adolfi, 10 kuhli's, 20 kardinaal tetra's en 3 honing goerami's. Die hebben allemaal nergens last van.

De rest van de bak heeft geen last. Ik heb sommige zieke vissen appart gezet en behandeld met sera baktopur. Hielp niet. Anderen met eSHa 2000 hielp evenmin. Het zijn ook geen zwakke vissen als ze ziek worden. Ze zien er prachtig uit. De grootste en sterkste mannetjes werden het eerst ziek en toen de grote en sterkste vrouwtjes. Ik snap er helemaal niets van. Ze waren ook in goede conditie toen ik ze kocht.
Ik kom geregeld bij Fremabo in Nieuwe Pekela waar ik ook de vissen heb gekocht maar die snappen er ook niets van. Ik heb de leverancier Ruinemans geschreven en zij hebben meegedacht maar snappen er ook niets van.

Bij het waterverversen doe ik waterverbeteraar van Dennerle en wekelijks voeg ik eSHa Optima toe. Ik heb een kuur van Easy Life avoid antibiotics geprobeerd zonder succes.

Ik word er wanhopig van, wie heeft een idee hoe ik hier wat aan kan doen? Ik heb er al verschillende dood gemaakt omdat ze niet snel sterven (op 1 na) maar heel lang ziek blijven en langzaam creperen. Ik hoop dat jullie weten wat ik fout doe en hoe ik het kan verbeteren.

Alvast hartelijk bedankt.

Hartelijke groeten, Alwin

Re: Sterfte onder Melanotaenia Preacox
« Reactie #1 Gepost op: februari 04, 2021, 09:02:42 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 609

Het is moeilijk van afstand een diagnose te stellen, maar bekend is dat M. praecox uit de handel zwak is en vatbaar voor ziekte.

« Reactie #2 Gepost op: februari 06, 2021, 05:50:08 pm »

Alwin

• Newbie
  • *
  • 9
Beste Hayo, dank je wel voor je welkom en je antwoord. Op zich lijken me de vissen nog wel sterk omdat ze maar langzaam het loodje leggen. Ik heb er van de week weer 5 dood gemaakt omdat het lijden vreselijk was. Heb je advies voor mij? Ken je misschien een hobby kweken van de preacox?

« Reactie #3 Gepost op: februari 08, 2021, 03:15:06 pm »

Alwin

• Newbie
  • *
  • 9
Is er misschien iemand onder de leden die met deze vissen kweekt? Wie kent mogelijk een hobby kweker van de Preacox?

« Reactie #4 Gepost op: februari 08, 2021, 10:14:17 pm »

HayoAqua

• Administrator
  • Hero Member
  • 609
Check voor Nederlandse kwekers: http://irg-nederland.nl/nederlands-soortenbezit

« Reactie #5 Gepost op: februari 09, 2021, 12:04:36 am »

Royvankuik

• IRG Leden
  • Newbie
  • 44

Hoe warm is jouw aquarium?
Zelf heb ik ook slechte ervaringen met Praecox van de dierenwinkel. Echt balen als ze één voor één wegvallen.

Succes met het vervolg.

« Reactie #6 Gepost op: februari 09, 2021, 09:07:35 am »

Alwin

• Newbie
  • *
  • 9
Goedenmorgen Roy

Dank voor je reactie. Mijn bak staat op 25 graden. Heb jij nu Preacox van buiten de handel? Is daar de ervaring beter mee?

« Reactie #7 Gepost op: februari 10, 2021, 12:49:11 am »

Royvankuik

• IRG Leden
  • Newbie
  • 44
Alwin, ik heb al jaren M. Boesemani en M. Lacustris. Deze soorten zijn een stuk groter en voor mij makkelijker te houden.
In dit boek https://rainbowfish.angfaqld.org.au/Book.htm staat dat Praecox in de natuur leven in water met een temperatuur van 27 - 29 graden, misschien kan je daar iets mee.
Het enige waar je nog naar kan kijken is je filter, het is goed om een krachtig filter te hebben als je veel vissen hebt.
Ik gebruik een filter van Tetra (de Ex1200 Plus) voor een aquarium van 240 Liter. Het filter kan 500 Liter aquaria aan kan volgens de fabrikant...

« Reactie #8 Gepost op: februari 10, 2021, 10:12:50 am »

Alwin

• Newbie
  • *
  • 9
Hoi Roy,

Dus ik houd ze mogelijk te koud. Ik moet dan wel even goed nagaan hoe het met mijn andere vissen zit, of die hogere temperaturen aan kunnen.
Ik heb een sterk JBL filter met flinke overcapaciteit. Het water is ook fris en helder.
Wat maakt dat die andere 2 soorten makkelijker te houden zijn voor jou omdat ze groter zijn?

« Reactie #9 Gepost op: februari 14, 2021, 01:25:57 pm »

gerhar

• IRG Leden
  • Sr. Member
  • 418

Is er misschien iemand onder de leden die met deze vissen kweekt? Wie kent mogelijk een hobby kweker van de Preacox?

Hoi Roy,

Ik kweek hier met praecox en heb hier momenteel een groepje jonge M. praecox zitten van eind dec.2020
In april komen deze beschikbaar zodat ik goed de mannen van de vrouwen kan onderscheiden.
Als je hier gebruik van wilt maken laat het me maar weten.
Wat temperatuur betreft hier zitten ze op 24 graden en nooit problemen mee gehad.
Temperatuur verhogen naar 27 graden is dan volgens mij dan ook helemaal niet nodig.

Mvg Gerhar

« Reactie #10 Gepost op: februari 15, 2021, 09:16:41 am »

Alwin

• Newbie
  • *
  • 9
Dag Gerhar,

Daar wil ik graag gebruik van maken. Op het moment zijn van mijn groep van 20 uit de winkel en nog 8 in leven. Die lijken het goed te doen.
Grappig genoeg is er 1 een garnalenkweekbakje waarin ik groen uit het aquarium heb gedaan 1 jonkie van de preacox ontwikkeld. Die groeit gestaag.
Ik hoor graag wanneer en hoe als het zover is.

Vriendelijke groeten, Alwin

« Reactie #11 Gepost op: februari 15, 2021, 09:18:19 am »

Alwin

• Newbie
  • *
  • 9
Gerhar, ik nam tenminste aan dat je mij bedoelde en niet Roy?

« Reactie #12 Gepost op: februari 15, 2021, 08:03:55 pm »

gerhar

• IRG Leden
  • Sr. Member
  • 418
Gerhar, ik nam tenminste aan dat je mij bedoelde en niet Roy?

Dag Alwin, Ja hoor ik bedoelde  jou en niet Roy.
Leuk dat je toch een nakomeling hebt gekregen ondanks alle pech.
Doe je een bericht als ze hier weg mogen.

Mvg Gerhar

« Reactie #13 Gepost op: februari 17, 2021, 06:05:49 pm »

Alwin

• Newbie
  • *
  • 9
Dag Gerhar,

Ja daar ben ik ook heel blij mee. Graag ik kijk uit naar je bericht en bedankt.

« Reactie #14 Gepost op: april 06, 2021, 01:23:11 pm »

Alwin

• Newbie
  • *
  • 9
Dag Gerhar,

Hoe gaat het met de jongen Melanotaenia Precox?

Vriendelijke groeten, Alwin